Eredeti nevén José Victoriano Gonzales, a madridi képző és ipar-
művészet iskolába járt. Kezdetben fő- ként tudományos képzésben
részesült erre vallanak későbbi írásai és fes- tészetről alkotott
elméletei is. Egy a- kadémikus festő, Moreno Carbonero tanítványául
szegődik majd 19 évesen Párizsba utazik ahová Picasso nö- vekvő
népszerűsége csábította. Na- gyon nehezen élt. Szatirikus rajzokat
készített újságok számára. Az első kiállítás amelyen részt vett az
1912-es Salon des Indépandants, aho- vá a Hommage a Picasso című fest-
ményét küldte be. Kezdeti művei még az analitikus kubizmus
jegyében születtek mégis mindíg érthetőek és kiegyensúlyozottak
maradtak. Juan ris alkalmazta ugyan a kubisták külömböző technikai
eljárásait, de sokkal mélyebb és átfogóbb reformot dolgozott ki, a
modern festészet tudo- mányos elméletét. Ő az aki döntő szerepet
játszott a szintetikus kubiz- mus létrejöttében. "A szellem
elemeivel dolgozom, a képelettel, és megpróbálom konkre- tizálni azt
ami absztrakt. Újfajta mi- nőséghez szeretnék eljutni, az álta- lános
típusból kiindulva akarok jel- legzetesen egyedit gyártani..."
Illusztrállta Max Jacob Ne coupez pas Mademoiselle című könyvét,
balett- díszletet és kosztümöket tervezett, 1920-ban fellvasta a
Sorbonne-on A festészet lehetőségeiről szoló élőadá-sát, melyet
hamarosan több nyelvre is lefordítottak.
|