Moliére
Tartuffe
Már a vígjátékirodalom első nagy
mesterei felfedezték azt a
törvényszerűséget, hogy csak az lehet nevetséges figura a kívülállók szemében,
akinek cselekedetei, viselkedése nem indítják meg, s nem késztetik szánakozásra
a többieket, s a nagy Moliére-elődök:
Arisztophanész,
Plautus már az ókorban
„feltérképezték" szinte az összes vígjátéki lehetőségeket. Alapszituáció
szempontjából alig tucatnyi vígjátéki alapállás létezik, a vígjátékírók
ötletességén tehát különösen sok múlik, hisz olyan bizarr helyzeteket kell
kieszelniök, amelyekből - felületesen szemlélve - nem derül ki nyomban az első
pillanatban, hogy „ismerős" fundamentumon nyugszanak. Moliére-nek sem volt tehát
könnyű dolga, amikor témáit színpadi művé formálta. Felhasználta például a
plautusi alaphelyzetet, s A bögre nyomán írta meg Fösvényéi, de nemcsak új,
nevettető mozzanatokkal bővítette, hanem rányomta a drámára saját korának
pecsétjét is - vagyis a témát aktuálissá adaptálta. A görög és római
drámairodalomban kialakult vígjátékírói módszereket éppúgy alkalmazta, minta
népi játékok nyers komédia-szokásait. Moliére-t is a helyzetkomikum, a bohózatí
csetlés-botlás, a gesztusokban, mozdulatokban rejlő nevettetéstől vitte az út a
magasabb rendű, a jellemkomikum-ból fakadó nevettetés ábrázolásformáinak
megtalálásáig.
Ám a sajátosan moliére-i forma megteremtésénél is több gondot
okozott talán a klasszicizmus nagy komédiaírójának a Tartuffe bemutatása. Pedig
hosszú ideig XIV. Lajos, a Napkirály kegye is támogatta. Az egyház azonban az
abszolutista királyi hatalomnál is erősebbnek mutatkozott, és csaknem öt évbe
telt, amíg a teljes komédia bemutatását engedélyezték.
Ez a szatirikus
vígjáték nemcsak merészen megfogalmazott tartalmi vonatkozásai, az
álszenteskedést, a hamisságot leleplező szándéka miatt váltott ki
ellenszegülést, tiltást, vitákat, hanem formai megoldásai miatt is. Moliére
ugyanis a mindeddig megszokott és szinte törvényként tisztelt drámai expozíciót
sutba dobta, s már a darab kezdő jelenetével kihívta maga ellen a finnyásán
esztétizáló kritikát. A mindeddig szokásos drámakezdés az volt, hogy a főhős
bizalmasa jelenlétében közli az előzményeket, ezzel tudósítván a közönséget a
kialakult helyzetről s a játékban elkövetkezendő feszültségek mibenlétéről. Ezt
a hagyományt lépi át Moliére a vígjáték elején, amikor egy harmadrendű drámai
személy, Pernelle asszony véleménynyilvánítása s vitája révén avatja be nézőit
az elvakult és hiszékeny Orgonnak és családjának ellentétébe, amelynek legfőbb
okozója Tartuffe, a családba befurakodott, ájtatost játszó, ravasz képmutató.
Pernelle-né, a nagymama még fiánál, Orgonnál is elvakultabb híve Tartuffe-nek, s
nagyon elégedetlen a családtagok szerinte léha és világias életmódjával. Ebben a
pergő jelenetben az író mindenkit bemutat, akinek a drámai cselekményben szerep
jut, s mindenkit jellemez, még azokat is, akik e pillanatban nincsenek színen:
Orgont és Tartuffe-öt is. Ezt a rendkívül hatásos bemutatási technikát Moliére a
népi bohózatoktól tanulta - sok minden más mellett -, amelyeket több mint egy
évtizedes vidéki vándorszínész korában módja volt minden ízükben megismerni. A
népi bohózatok, farce-ok, amelyek a XV., XVI. századtól kezdve mulattatták a
vásárokon összesereglett népet, még ebben az időben is (a XVII. század derekán)
igen népszerűek voltak. Nemcsak megcsalt férjek és házsártos, pörlekedő
feleségek, nagyszájú katonák, fecsegő, tudatlan orvosok, álszent és erkölcstelen
papok csattanós történeteiről szóltak ezek a vásári komédiák, hanem erkölcsi
problémákról is, a moralitásjátékok-hoz hasonlóan. Ezekből a rövid,
helyzetkomikum-ra alapozott
farce-okból Moliére nem csupán témaötleteket kapott,
hanem a zakatolóan nyugtalan, gyors, ötletes párbeszédtechnikát is. Ezekben a
nyúlfarknyi jelenetekben, tréfákban, amelyek legfeljebb egy felvonásnyi idő
terjedelmében kerültek előadásra, valóban alapvető szükség volt a gyors
helyzetbemutatásra. Nos innen, s az ugyancsak ez időben megismert olasz
commedia
dell'arté-ból ültette át saját műveibe a világos, temperamentumos drámakezdés
elemeit.
|
Ebben az első, korában rendkívül feltűnő jelenetben megtudja a néző,
hogy Orgon, a családfő szentként tiszteli, s mindenki más elé helyezi barátját,
Tartuffe-öt; rajta kívül semmi sem érdekli, családtagjait semmibe veszi, ami
miatt felesége, Elmira, fia Damis, lánya Mariane és sógora, Cléante egyaránt
felháborodik. A családfő meggyőzését, felvilágosítását Dorine, a cserfes, okos
és talpraesett komorna is sürgeti. A népien szókimondó, eszesen fondorlatos
Dorine a legfőbb támasza a gyámoltalanul kiszolgáltatott családnak. Gyűlöli
Tartuffe-öt, aki gazdáját „megszédíti egészen", „Álszentséggel egész vagyont
szed ki beló'le, s mindannyiunknak ő lett bírája, őre". Dorine - aki a commedia
del'artéból ismert Colombina figura mása - kotnyeleskedik akkor is, amikor Orgon
belép a színre, s kétnapos távollét után az otthon történtekről érdeklődik:
Dorine: Tegnapelőtt az úrnőt nagy láz verte le
S egész különösen fájt estig a feje.
Orgon: És Tartuffe?
Dorine:
Tartuffe? Ó, nincs semmi baja, megvan. .
Csak hízik és dagad, az arca majd kicsattan.
Orgon: Szegény!
Dorine:
Asszonyomat elfogta a csömör
És este nem tudott kóstolni semmiből,
Mert fejfájása még akkor is úgy gyötörte.
Orgon: És Tartuffe?
Dorine:
Közben ott vacsorázott előtte.
Volt vagdalt ürücomb, amelyből egy felet ,
S még áhítatosan két foglyot megevett.
Orgon: Szegény!
(Vas István
fordítása)
S így, folytonosan Tartuffe-re kérdezve folyik még hosszan a
beszélgetés, amely tanúsítja, hogy valóban igazuk volt mindazoknak, akik Orgon
végzetes elfogultságát panaszolták. - Itt is, mint oly sokszor Moliére műveiben,
az író a vissza-visszatérő ismétlésekkel jellemzi hősét, amelyet mint drámai
fogást szintén a népi játékokból tanult. Az első felvonás végére már Orgonnak az
az elképzelése is megszületik, hogy a Tartuffe-fel való teljes azonosulás
jegyében felajánlja lánya kezét a barátjának, s a férjjelölt Valér helyett hozzá
köti Mariane életét. A komédia konfliktusát okozó elhatározás tehát az első
felvonásban megszületik. - A második felvonás a két szemben álló erő
szerveződését mutatja be. A pozitív alakok, a fiatalok oldalán ismét csak Dorine
áll. Vitatkozik Orgonnal az érdekükben, s őszintén megmondja, hogy „nem egy vak
bigottnak való" az a lány, aki ráadásul koldus szegény is. Közbeszólása, érvei
hatástalanok, sőt lényegében ő adja az ötletet Orgonnak, hogy az, elvakult
jámborságában, vagyonát is Tartuffe-nek ajándékozza. Két teljes felvonáson
keresztül hallunk Tartuffe-ről: már ismerjük álszent cselekedeteit, s a néző
érdeklődése és várakozása a csúcspontra ér, amikor végre a harmadik felvonás
második jelenetében belép a színre. Megjelentetése és bemutatása - ismét csak
ezt mondhatjuk - mesteri. Hisz belépőjével, az első szavakkal és gesztusokkal
szempillantás alatt igazolja várakozásunkat: „Már elrakhatod az ostort s a
szőrcsuhámat - mondja szolgájának, amikor Dorine-t észreveszi, s hirtelen
szerepjátszásra kényszerül. - ... Ha keresnek, megyek a rabokhoz, mai Kis
adományomat köztük szétosztani." Majd zsebkendővel akarja elfödni a lány mellét,
mondván: „Nézni sem bírom a keblét: födje be. A megbotránkozást az efféle
okozza, Ettől gerjedünk vétkes gondolatokra." A szenvelgő beszédre Dorine
csattanósan válaszol: „Csak ennyi kell, s az úr már kísértésbejön? És minden hús
iránt ilyen fogékony ön?... Bevallom nálam ez nem megy ennyire könnyen. Ön uram,
teljesen pőrén állhatna itt, S én veszélytelenül nézhetném tagjait." Ezzel a
párbeszéddel Tartuffe voltaképpen tökéletesen, önmagát leleplezó'en
bemutatkozott a nézőnek, aki ezek után egyértelmű ellenszenvvel figyelheti
minden cselekedetét. Tartuffe alakoskodásának aggálytalan erkölcstelenségének
végső bizonyítéka ezt követően az a jelenet, amikor Orgon feleségének vall
szerelmet. Lelkesülten, gálánsán hódol az asszony szépségének, s pillanatig sem
zavarja, hogy jótevőjének nejéről van szó. Az átszellemülten költői vallomás
hevében gátlástalanul lépi át a valláserkölcsi szabályokat, s titoktartást ígér.
- Az elvakult Orgon persze nem hiszi, amit Tartuffe-ről mondanak neki, s fiát
kitagadja, vagyonát Tartuffe-re hagyja. Elmirának cselhez kell folyamodnia
meggyőzése érdekében: férjét az asztal alá bújtatja, hogy egy újabb szerelmi
jelenetben végighallgathassa Tartuffe vallomásait. A bohózatba illő jelenet
végre a negyedik felvonásban felnyitja Orgon szemét, belátja ostobaságát, s
elűzi Tartuffe-öt. Orgon megváltozása - melyet a néző a jámbor ostobának kijáró
mosollyal fogad - Tartuffe bosszúálló haragját váltja ki. Elmegy ugyan, de
megfenyegeti pártfogóját; s valóban: az ötödik felvonásban ki akarja lakoltatni
a családot a házból, amely immár az ő birtoka. Csak a királyi bölcsesség menti
meg a szerencsétlen, póruljárt Orgont a szegénységtől.
A cselekmény egyszálú, nincs túlbonyolítva, amint azt a klasszicista
dramaturgia meg is követelte az írótói. Moliére a központi mondanivaló
bemutatására összpontosítja minden figyelmét: a számító ravaszságot, a
meghunyászkodó álszenteskedést, a hatalmaskodó, szemérmetlen cselszövést
állítja pellengérre Tartuffe-jében. Negatív főhősének rajzába nem csak
nevetséges, hanem félelmetes elemeket is vegyít, hisz a buzgólkodó csaló nemcsak
komikus, hanem veszélyes is. Alakját szatirikus éllel, metsző iróniával formálta
meg. Bár Tartuffe is - mint csaknem mindegyik Moliére-figura -néhány jelzővel
megközelíthető, mégis teljes, körüljárható alaknak érzékeljük. Holott
voltaképpen semmilyen egyénien sajátos tulajdonságát nem ismerjük, sőt még külső
ismertető jegyeit vagy korát sem. Azok a vonások, amelyekkel Moliére megrajzolja
alakját s alakjait, kizárólag az adott típus jegyeit viselik, s egy-egy negatív
tulajdonságnak (álszenteskedés, fösvénység, úrhatnámság, tudatlanság,
kényeskedés stb.) a képviselői. E tulajdonságokat azonban - ellentétben a
középkori moralitásjátékokkal - többféle leleplező szituációba ágyazottan, mély
emberismeretről tanúskodva jeleníti meg Moliére. A vígjátékokban - ahogyan azt
Bergson is megállapítja - elégséges, ha az adott jellem különböző helyzetekben
megmutatkozik, mert a komédiában nem elsősorban a cselekedetre, hanem a
gesztusokra figyelünk, s a kész, változatlan jellem mechanizmusára, ami nevetést
vált ki. Moliére az ábrázolás módszere tekintetében, a jellemek és helyzetek
bemutatásában a komédia törvényeit tartotta be, de ez nem jelenti azt, hogy
számtalan művébe ne vegyített volna tragikus elemeket is.
Érdeklődését
kizárólag a negatív figurák kötötték le, azokat akarta gyűlöletesen - a szatíra
módszerével, vagy vígjátéki humorra], megbocsájtó, szánakozó nevetéssel, vagy
bohózati nyersességgel, kacagtató vidámsággal megeleveníteni. Népi figurái
azonban (mint ahogyan jelen esetben Dorine ábrázolásánál is láttuk) többnyire
vonzó, élettől kicsattanó, okos, szellemes, pozitív figurák. (Bár természetesen
erre is van ellen példa: a Don Juanban az ura gátlástalanságához készséggel
alkalmazkodó szolga, Sganarelle.) A vígjátékok egyéb pozitív szereplői, akik
miatt a konfliktus kirobban, például a Tartuffe-ben a fiatal szerelmesek:
Mariane és Valér - érdektelenek Moliérenek, így megformálásukra nem sok erőt
fordít. (A vígjátékok pozitív alakjai általában is mindig elég vérszegény
figurák.) Moliére, a franciák nagy századának, a XVII. századi klasszicizmusnak
komédiaíró-óriása sokszor átlépte ugyan a gúzsba kötő szigorú dramaturgiai
szabályokat de a kritikát mégsem ezzel hívta ki maga ellen. (Az egyszerű nézők,
s hosszú ideig maga a király is csak hódolt zsenijének, s lelkesedett
darabjaiért.) Támadások elsősorban azért érték, mert bár „örök emberi
tulajdonságok"-at állított pellengérre, drámáinak mindig volt korában rejlő
apropója, társadalmi aktualitása. Hogy mennyire időszerűek voltak az általa
feldolgozott témák - amelyeknek ötletét esetleg az ókor íróitól vette, méltán is
nevezték a francia Terentius-nak -, arra a Tartuffe igen jó példa: a
protestantizmus és az ezzel rokon janzeniz-mus terjedése a katolikus egyház
ellenreformációs törekvéseit is fokozottabbá tette. Ezzel együtt nőtt azoknak a
túlbuzgó ál-szenteskedőknek a száma, akik az egyház s a hit helyreállítása
érdekében szinte besúgóként furakodtak be a francia családokba, s nem egyszer
felborították azok békéjét. Ezek az erkölcscsőszök - akik között számtalan
szélhámos, csaló is akadt -gomba mód szaporodván elárasztották az egész
országot, s ezek a Tartuffe-ök szabadon garázdálkodtak az egyház védőszárnyai
alatt. Érthető tehát, ha a darab az egyház vakbuzgóinak a tetszését nem nyerte
meg, s Moliére hiába bizonygatta, hogy drámájával csak a csalók, az
erkölcstelenek, a voltaképpen hitetlen csirkefogók ellen lépett fel. Minthogy a
valódi buzgókat az álszenteskedó'ktől igen nehéz volt megkülönböztetni - akkor
is, azóta is -, az író szándékát, magyarázkodását nem tekintették perdöntó'nek.
Moliere nagysága, halhatatlansága - melyről a Tartuffe is meggyó'zhet bennünket
- abban rejlik, hogy korának s az utána következő évszázadoknak egyaránt van
mondanivalója, s hogy drámáival, amíg nézzük, „kellemes érzést kelt, és hatása
kimeríthetetlenül sokáig tart - mondja róla
Illyés Gyula. - Mester, akitől „írók
légiója tanulta ezt a művészetet, de tökéletességét még senki sem tépázta meg."
Kónya Judit
copyright ©
László Zoltán 2011
e-mail: Literatura.hu