Középkor |
-Az átmeneti korszak, mely az V.-IX.századig tart. Ekkor még nincs egységes
világkép s a keresztény kultúra sem terjed el.
-A Cluny-korszak (X.-XI.század), mely már egységet mutat, ez a kereszténység
korszaka. Az aszkétizmus, vezeklés, önsanyargatás jellemzi. Magyarország ekkor
kapcsolódik be Európa kultúrájába. Tömör, masszív építészeti stílus, a román
stílus jellemzi. Az e stílusban épült templomok, épületek a középkori
lovagvárakhoz hasonlítanak, s azt az érzést sugallják, hogy a hívők biztonságban
vannak. A hatalmas falak, a zömök pillérek óriási erőt árasztanak. A teret
félköríves boltozatok hidalják át, s félkörív zárja le a keskeny, lőrésszerű
ablakokat is. Falait a bibliai jeleneteket ábrázoló falfreskók díszítik.
Magyarországon Géza fejedelem és Szent István király idejében indult meg a román
stílusú építészet. A korabeli épületek
elpusztultak, csak néhány templom alapfalait, alaprajzát ismerjük. Legnagyobb a
székesfehérvári bazilika, s legjobb állapotú a tihanyi apátsági templom altemploma
maradt ránk.
-A harmadik korszak, a XII.-XIII.századot öleli fel, ez a gótika időszaka. Eltűntek a
román stílus hatalmas és vastag falai, karcsú pillérek, keskeny bordák tartják az
egész épületet. Az üvegablakok csúcsívben végződnek, s a tér lezárása is
csúcsíves megoldás, két körszelet összeillesztésére szolgál. A templom
homlokzatok jellemző elemei a hatalmas méretű rózsaablakok s a díszítő elemek
szemkápráztató gazdagsága gyönyörködteti a tekintetet. A könnyed, égbetörő
gótikus katedrálisok a mennyei dicsőséget, az egyház hatalmát hirdetik. A merev
román szobrokkal szemben a gótikus szobrok légiesek, valósággal élnek, mozogni
látszanak. A XII.században építették a magyarországi román stílus legnevezetesebb
alkotásait. Közülük egyik legszebb a jáki templom, vagy a pécsi dóm. Ilyen
stílusú még a Notre-Dame vagy a budapesti Mátyás-templom. A hanyatlás jegyében
telik, ezt már a halálfélelem jellemzi. Ez a XIV.-XV. század idejére tehető.
A középkor "sötétnek" nevezett évszázadaiban (V.-IX.század) Európa
jelentős részén igen alacsony szintre esett vissza a műveltség, az emberiség
fejlődése mégsem torpant meg ez alatt az idő alatt. Új szellemet, új világnézetet
hozott a keresztény vallás, mely elsősorban a szegények és megalázottak között
terjedt. Az új vallás elutasította a nemzeti vagy társadalmi elzárkózást, s a
megváltás eszméjét mindenkire kiterjesztette. Isten előtt minden embert egyenlővé
tett, s az emberi élet elpusztítását halálos bűnnek tartotta. A kialakuló feudális
társadalomban nagy szerepet játszott az egyház, aki a törvényesség elvét, a
műveltség igényét képviselte. A középkori egyház világszemléletének
középpontjában az Isten és az ő világa áll, szemben az ókori műveltséggel, mely
az emberre és világára összpontosította a figyelmet. Az egyház a földi élet
célját a túlvilági boldogság, az örök üdvösség elnyerésében jelölte meg:
siralomvölgynek mondta a földi létet, mely szerinte a túlvilághoz vezető út
állomása csupán. Felfogása szerint a természet az ember szerves folytatása.A
szellemi, művelődési élet központjai egyrészt a kolostorok voltak. Mellettük a
szerzetesrendek folytattak kultúrateremtő és kultúraterjesztő tevékenységet. A
szerzetesek lelkészi feladataik mellett tanítottak, könyveket másoltak, képeket
festettek, betegeket gyógyítottak és épületeket is terveztek. A középkor
szerzetesrendjei között időben a legelső a Szent Benedek rendje vagyis a
"bencés" papok közössége volt. Majd később újak alakultak, mint például
az Ágoston-rendi kanonok és a cisztercita vagy a ferences szerzetesek rendje. A latin
nyelvű egyházi irodalom megteremtette a latin nyelven éneklő diákköltészetet: a
vágánsok vagy goliardok poézisét.
Az egyházi irodalom egyik képviselője Szent
Ágoston, aki kezdetben tékozló életet élt, majd pedig óriási
tekintélyre tett szert. Átvette a keresztény filzófiába mindazt, amit az antikban
fontosnak és értékesnek tartott. Teológiája szerint legjobb jó az Isten; a Sátán
célja, hogy az embert bűnbe vigye, s az Isten célja, hogy az embert megmentse a
Sátántól. Szerinte a létezésnek három fő összetevője van: a szám, a mérték és
a súly, tehát a Szentháromság. Véleménye szerint a világban a harmónia a
legcsodálatosabb. Vallomások című művében az önvallomás, a gyónás, az ima,
filozófiai elmélkedések, életrajzi adalékok keverednek. Az első rész életrajzi
jellegű. Életútját világítja meg a megtérésig és édesanyja haláláig. A
második rész kicsit elvontabb: Ágoston saját lelkét a bűn és erény csatájának
színtereként mutatja be. A harmadik részben a Teremtés könyvét magyarázza, a
semmiből való teremtés kérdéseit tárgyalja. A műben első ízben tekinthetünk bele
az emberi lélek mélységeibe, egy kereszetény hívő lelkébe. A keresztény szemlélet
központjába a földi élet megvetése, a haláltudat és a túlvilág került. A
túlvilági boldogsághoz az önmegtagadáson keresztül vezet az út. Az ember legnagyobb
ellensége a test, ezért böjttel, önsanyargatással kell kínozni a lélek
megtisztulása érdekében.Az egyházi irodalom nyelve a latin volt, de később megindult
a latin szövegek átdolgozása a különböző nemzeti nyelvekre. A vallásos irodalom
műfajai közül az imádság, a prédikáció, a passió, a példa, a látomás, a himnusz és a legenda volt a legnépszerűbb.
Az egyházi lírai költészet a himnuszokban érte el a
csúcspontját. A középkori himnuszok istentiszteletek alatt énekelt Istent
magasztaló, a szenteket dicsőítő, emelkedett hangulatú költemények. A
himnuszköltők között is a legkiválóbbak közé tartozik Pierre Abélard.
Legismertebb műve a Szombatesti himnusz. A vers csupa lelkesedés és ujjongó öröm: a
túlvilági, a mennyei boldogság látomása. A földi számkivetés az égi béke
és nyugalma várja az üdvözülteket, akik az angyalokkal együtt egy
örökkévalóságon át éneklik ünnepi himnuszaikat.Assisi Szent Ferenc
vallásosságát az öröm és a szabadság jellemezte. Híres költeménye az olaszul
írt Naphimnusz, a Mindenhatóhoz szól, de Isten szinte azonosul a világgal, s a költő
a természeti jelenségeket (nap, hold, csillagok, szél, víz, tűz) testvéreiként
szólítja meg. Assisi Szent Ferenc számára a természet már nem a megvetendő
siralomvölgy, hanem az Isten gyönyörű alkotása.
A XII.század végén és a XIII.század elején szembetűnő a Mária-kultusz alakulása. A Mária-himnuszok egyik fajtája a siralomének. A Mária-siralmakban valóságos földi érzések, emberi fájdalmak, evilági gondok is kifejezésre jutottak. Az egyik legnépszerűbb Mária-siralom a Stabat mater, szerzője Jacopone da Todi. Az anya iránti részvét és szánalom felkeltése, majd pedig a csodálkozás után a Máriával való azonosulás vágya imába vált át: könyörög a "szüzek szüzéhez" mennyei közbenjárásáért, hogy halála után a pálmás paradicsomban, a mennyországba juthasson. A Halotti beszéd és Könyörgés 1200. körül keletkezett magyar szöveg egy prédikáció. A szertartási rend értelmében a koporsónak a sírba lebocsátása és szentelt vízzel való meghintése után hangzott el. A korabeli pap a halál megrendítő komorságát idézi fel. A bűn végzetes voltát igazolja, feleleveníti a paradicsombeli tilalmat, Ádám bűnbeesését és következményeit. Figyelmeztető gesztussal mutat a sírgödörbe: egy ember sem kerülheti el ezt a "vermet", mert mindnyájan afelé közeledünk. Befejezésként imádkozásra szólít fel a halott bűnös lelkekért. |
Az Ómagyar Mária-siralom 1300. táján lejegyzett magyar vallásos vers, melyben már
fejlett rímek és tudatosan alkamazott alliterációk találhatók. Változatos a
rímelhelyezése: előfordulnak párosrímek (aabb), félrímes megoldások (xaxa) és
bokorrímek is (aaa). Gyakori stilisztikai formája az egyféle túlzófok "világ
világa", jelentése: legragyogóbb világosság,fényesség. A költeményben Mária
egyes szám első személyben szólal meg. A fia kínhalálát szemlélő asszony
tehetetlen kétségbeesésében szólal meg. Hol önmaga nyomorult állapotát zokogja el,
hol pedig fiát szólítja meg anyai becézgetéssel, s önmagát ajánlja fel a halálnak
gyermeke helyett, hol pedig Jézus kínzóihoz könyörög kegyelemért. A vers
befejezésében feltör a tébolyult anyai sikoly: ha már nem mentheti meg egyetlen
fiát, legalább osztozni akar vele a halálban.A középkori legenda Krisztus, Szűz
Mária vagy valamely szent életének a velük kapcsolatos csodás történetnek prózai
vagy verses elbeszélése. A szerzők legtöbbször egyesítették a földi létet
megvető, az istenes életet propagáló történeteket az antik regényből és a keleti
mesekincsből vett motívumokkal tették érdekessé. A legendák kezdetben latin
nyelven árasztották el Európát. Később, a XII.-XIII.században anyanyelven
szólaltak meg. Latin nyelven születtek meg az első magyarországi legendák, a
XI.-XII.században Szent Istvánról, Szent Imréről, Szent Lászlóról, Gellért
püspökről. A magyar nyelvű irodalom kezdetét a XIII.század elejére vagy közepére
kell tenni. A Margit-legenda IV.Béla király szentté avatott leányának a története
1310. körül keletkezett magyar nyelven. Margit az egyház által teremtett ideál
megtestesítője. A legenda egyes eseményei a jellemzés eszközei. Margit rendkívüli
egyéniség, aki a földi élet megvetésében, önsanyargató aszkézisben és a
szegénységhez való ragaszkodásban minden társa fölött áll, s mennyei boldogságra
törekszik. A keresztes háborúk után megjelent a polgárság, s vele együtt a
középkori értelmiség is, aki szellemi munkából élt. A keresztes háborúk
létrehozták a "lovagság" intézményét, s ki is tágították a középkori
ember világképét.
A
lovagi ideál volt az európai ember egyik legelső olyan eszménye, amely már ezen a
világon kereste és találta meg az élet értelmét, nem a másvilágon. A lovag
kötelességei közé tartozott a keresztény hit védelme, az elesettek, a
gyámoltalanok, a nők oltalmazása. Az udvariasság, a testi ápoltság, a vidámság és
az udvari szerelem tartoztak még a lovag jellemző vonásai közé. Így lettek a
szellemi élet központjai az egyetemek, a főúri várkastélyok és a királyi udvarok.
A lovagi kultúra teremtette meg a lovagi epikát: a lovageposzt és a lovagregényt. A
lovageszményt dicsőítő hősi énekek közül a legnevezetesebb a francia Roland-ének
(XII.század). Roland, a császár rokona, a szaracénok ellen küzdve esik el, árulás
következtében a Pireneusok hegyei között. A költeményt a keresztes hadjáratok
lelkesedése hatja át. Hősei igazi lovagok, Istenért, a királyért és
Franciaországért harcolnak. Lovagi eposz
még az Igor-ének és Nibelung-ének.
A lovagi irodalom másik kiemelkedő műfaja a lovagregény. A középkor egyik
leghíresebb lovagregénye a Trisztán és Izolda a kelta mondára vezethető vissza.
Trisztán megöli a hatalmas vérszomjas óriást, Morholtot, de a küzdelemben maga is
halálos sebet kap. Csak abban az országban tudnák meggyógyítani, ahonnan a méreg
származik. Trisztán eljut az ír partokra és ott a királylány Aranyhajú Izolda meg
is gyógyítja. Hazatérése után menekülnie kell, hiszen ittak az örök szerelem
italából, ezzel megpecsételődik sorsuk: a fellángoló szenvedély ellen semmit sem
tehetnek. Feleségül veszi Fehérkezű Izoldát. Amikor újra halálosan megsebesül,
szerelméért üzen, de felesége félrevezeti a haldokló hőst. Trisztán meghal,
szerelmese pedig követi a halálba. Ebben a műben az örök, legyőzhetetlen szerelem
játssza a főszerepet. Trisztán és Izolda szerelme mellett eltörpül a
világ minden gondja, semmivé foszlanak a vallási és a társadalmi kötöttségek. A
kor felfogása szerint ilyen szenvedély csak házasságon kívül létezhet, hiszen a
feudális házasság alapja nem a szerelem. Szükségszerű a halálos kifejlet, hiszen a
regény nem tudja törvényesíteni a főhősök szerelmét. Már csak a halálban
lehetnek egymáséi, a sírokból kinövő összeölelkező virágok formájában. A
lovagvilág jellegzetes szerelmi költészetének a trubadúrlírának
Provance-ban volt a bölcsője. Itt a trubadúrok provánszul énekeltek. Mindez német
földre is átterjedt, ottani művelői a minnesängerek. A szerelmes nő csak férjes nő
lehet,
sohasem leány. Házasság és szerelem nem egyeztethető össze ebben a lírában.
Igazán nagy költészet csak akkor születik ebben a korban, amikor a személyes élmény
és az őszinte hang széttöri a lovagi líra sablonos formuláit. Walther von der
Vogelweide a német irodalom legnagyobb lírikusa, aki egyénivé tette a minnesäng
sokfelől fonódó szálait. Egyéni hangú költeményeibe beleolvasztotta a népdal és
a vágánsköltészet friss elemeit. Témái sokrétűsége, érzelmi gazdagsága,
újszerű formai megoldásai révén a lovagi költészetet soha nem látott magaslatra
emelte. Szerelmi lírájában nem az elérhetetlen nő után epekedik, hanem kölcsönös
szerelemre vágyik. Verseiben rendszerint a természet a szerelmesek találkozásának
színtere. A hársfaágak csendes árnyán... kezdetű helyzetdala a közlésre vágyó
és mégis kibeszélhetetlen élmény kettőssége. Egy kislány dalolja el az éjszakai
szerelmi találka, a beteljesült szerelem boldogságát. Kompozíciója tudatos
szerkesztésű: az első és utolsó strófa a csalogány-motívummal körbeöleli,
mintegy elrejti a titkolni kívánt szerelmi élményt.
Vágánsköltészet.
A XII.-XIII.században élte virágkorát, a világi lírának egy harsányabb hangú
ága, a vágánsoknak vagy goliardoknak a költészete. Lázadó poézis ez: minden hangja
az egyéniség és az ösztönök szabad kibontakozásáért száll síkra az egyházi
világnézet túlzásaival szemben. Költeményeikben keserű indulattal ostorozzák a
papokat, a nemeseket és aparasztokat. Haragjuk a pénz hatalma és ereje ellen jut
kifejezésre. Nem ismernek születési nemességet és lenéznek mindenkit, aki
műveletlen. Legfőbb témájuk az életöröm hirdetése, a szerelem dícsérete, az
ifjúság magasztalása. A főleg latinul írt versek
rendkívül változatos formájú, többször refrénnel is ellátott rímes alkotások.
Gyakran a himnuszok dallamára komponálták őket. A leghíresebb gyűjtemény a
XIII.századból való Carmina Burana, több mint kétszáz latin nyelvű diákéneket
tartalmaz. Ebből a korból való a Gaudeamus igitur kezdetű diáknóta is. Carl Orf
alkotott zenei kompozíciót a Carmina Burana szövegeire.
François Villon a XV.század kiemelkedő
francia költője, a reneszánsz virágkorában élt és alkotott, de egész
költészetét zaklatott élete ellenére is mély vallásossága, halálfélelme, a
pokoltól való rettegése és az isteni könyörületben való reménykedése a
középkorhoz kapcsolta. Mikor önvédelemből halálosan megsebesített egy részeg
papot, hónapokra bujdosásra kényszerült. Később egy rablás miatt el kellett hagynia
Párizst, majd pedig az orleansi püspök bebörtönözte. XI.Lajos trónra lépése
mentette meg az akasztófától. Ekkor visszatért Párizsba és megalkotta élete
főművét, A nagy testantumot. A mű 173 strófából (8 soros) ún. oktáviából áll.
15 ballada, egy rondó, egy dal, egy panasz, egy tanítás és egy sírfelirat ékelődik
a versszakok közé. A törvénytől üldözött csavargó-költő a halál fenyegető
közelségében tekinti végig életét,
készít számvetést. Az élet szépségei, örömei és súlyos viharai negatív módon
jelennek meg mint örökre elvesztett értékek. Hatalmas ellentétek feszülnek Villon
művében: a kicsapongó züllött élet szemben áll a középkor vallásos
áhítatával. Az életöröm állandóan ellentétbe kerül a gyötrő haláltudattal.
Villon hívő keresztény volt és elhibázott élete ellenére is hitt a megváltásban,
az isteni megbocsátás kegyelmében. Egyéni szenvedéseinek emlékével kezdi
költeményét: elpanaszolja életének keserű eseményeit, átkot szór a rabtartó
orleansi püspökre, kifejezi háláját a szabadító király iránt.
Diomedes meséjével azt igazolja, hogy a szegényeket csak sanyarú helyzetük, a szükség kényszeríti bűnre. A költeményben jelentős szerepet játszik a halál, az élet gyors múlandóságának hangulata. A halál arra figyelmeztet, hogy a földi dolgok múlandóak, s a társadalmi egyenlőtlenségek megszűnését is jelképezi: a halálban a különböző rangú halandók mind egyformák. Villont elsősorban nem a halál, hanem az élet elvesztése tölti el fájdalommal. Különösen a női bájak összeomlása kelt benne borzadályt. A provanszál eredetű ballada Villon idejében táncdalt jelentett. Terjedelmük alapján szokás megkülönböztetni egyszerű balladákat (négystrófás) és a hat versszakból álló kettős balladákat. Az egyszerű ballada három (8-10 soros) versszak után egy rövidebb (4-6 soros) strófát: ún. ajánlást tartalmaz, mintegy összefoglalva a vers mondanivalóját. A versszakok általában refrénnel végződnek. A kettős balladának többnyire nincs ajánlása. A Jó tanítás balladája a rossz életűeknek című költemény A nagy testamentum egyik betétje. A cím félrevezető hiszen a vers éppen arról szól, hogy semmiféle jó tanítással nem váltható meg a világ. Villon kissé cinikusan ismétli a visszatérő refrénben, hogy akár tisztességes, akár tisztességtelen valaki, pénze, keresete borra és leányra megy el. Villon legfontosabb erénye a képmutatás megtagadása, a hazugságokkal szembeforduló tisztaság. A Testamentum végén álló Záróballada egyes szám harmadik személyben szól a szegény Villonról, mint aki már halott, befejezte életét, lezárta a Testamentum lapjait. A verset indító gyászos hangulat komikumra vált át: szeretőjének bosszúja okozta halálát, úgy kidobta, hogy minden bokor, tüske megcibálta. Az Ajánlás tovább oldja a gyászos hangulatot, hiszen a vers hőse tovább búcsúzott a földtől. A bor és a szerelem motívuma jelenik meg, mint oly sok versében, s irónikus módon sejteti, mintha életének ez lett volna legfőbb tartalma, célja. Megrázó erővel tör fel belőle a megtisztulás óhaja, az őszinte búbánat imája. Sírfeliratát így fogalmazza meg:
"Megölte Ámor fegyvere, | Most itt nyugszik e hant alatt. |
François Villon a
neve, | És szegény kisdiák maradt. | Nem szerzett vagyont ezalatt, | Hisz
odaadta mindenét, | Kenyeret, asztalt, kosarat, | Mondj egy imát, az
Istenért...".
copyright © László Zoltán 1999 - 2010
e-mail: Literatura.hu