Arisztotelész
|
A püthói játékok győzteseiről, A Nílus áradásáról, Állattan,
Retorika, Az igazságról, Az athéniek alkotmányáról, Az álomról és ébredésről,
Nikomakhoszi Etika, A lélekről, Győzelmek a Dionűsziákon és Lénaiákon,
Meteorológia, Fizika, Metafizika, Politika – Arisztotelész műveinek e
megközelítően sem teljes felsorolása is érzékelteti munkásságának monumentális
nagyságát és sokoldalúságát. Pedig ezek csak egyes tudományos művei, melyek jó
részét csupán „belső használatra” – kutatásainak előkészítéséül vagy vázlatos
összefoglalásául – írta; ifjúkori és a szélesebb közönség számára kiadott,
megformálásukban is igényes művei úgyszólván teljesen elvesztek. Összegezte és
rendszerbe foglalta mindazt, amit a görög tudomány előző nemzedékei produkáltak.
Saját kutatásaival és az általa irányított iskola kollektívájának tudományos
megfigyeléseivel fejlesztette tovább a természettudományok egész sorát. A
történelem és irodalom egész múltját bevonta érdeklődési körébe, s kritikailag
vizsgálta felül filozófus elődeinek – elsősorban mesterének,
Platón-nak –
tanításait, egy új, racionális és materialista tendenciájú világnézet és
tudományrendszer kialakítása céljából. Az élő társadalmi valóság elemzéséből
vont le reális mozzanatokban gazdag,
következtetéseket a helyes államrendre vonatkozólag. „Arisztotelész bölcsessége
a legcsodálatosabban tárja fel a legfinomabb gondolati problémákat. Olyan, mint
egy kincskereső. Bárhol tör utat magának a szakadék bozótjában a csobogó forrás,
Arisztotelész varázsvesszeje mindenhol hibátlanul rátalál”.
Arisztotelész egy thrákiai görög gyarmatvárosban,
Sztageiroszban született. Apja Amüntasz makedón király udvari orvosa volt.
Arisztotelész tizenhét éves korában került Athénba, s húsz éven át tanulmányozta
a bölcseletet a platóni Akadémián. Ifjúkori műveinek töredékei s kivonatai
mutatják, hogy erősen hatott rá mesterének filozófiája és kedvelt irodalmi
formája: őt is főként az erény problémája foglalkoztatta ebben a korszakában, s
a dialógusformával kísérletezett (például a küproszi uralkodóhoz intézett
Buzdításban). Platón igazi hatása azonban csak később bontakozott ki – negatív
értelemben: Arisztotelész az ideatan mélyreható és mindenre kiterjedő
kritikájából építette fel a maga filozófiai rendszerét, ismeretelméleti és
logikai-dialektikai elveit. Platón halála után három évet Elő-Ázsiában töltött,
majd további kettőt Leszbosz szigetén. I. e. 343-ban a makedón király hívta meg
nevelőül fia, Alexandrosz (Sándor) mellé; a tudós és a trónörökös két-három éves
együttlétéről később sok színes legendát költöttek. Teljes intenzitással
Athénban bontakozott ki tudományos munkája: i. e. 335-ben alapította meg Apollón
Lükeiosz temploma mellett iskoláját – a Lükeiont –, amely születésétől kezdve az
Akadémia riválisának számított. Arisztotelész előadásai és a séta (peripatosz)
közben elhangzó viták képezték a „peripatetikus” iskola fő módszerét, s az egyes
témacsoportok anyagát jól szervezett munkaközösségek dolgozták fel. Nagy Sándor
halála után makedónellenes hangulat alakult ki Athénban, s Arisztotelész ellen
is vádiratot adtak ki (maga a vád – természetesen – vallásgyalázás volt). A
betegeskedő, idős tudós szülőföldjére menekült, s a következő évben, i. e.
322-ben ott érte a halál.
Szinte valószínűtlenül gazdag hagyatékának számos darabja
vázlatos, töredékes. De így is káprázatos nemcsak témáinak sokasága, hanem
anyagismeretének bősége, szigorú gondolatvezetése, a legbonyolultabb problémák
közt is rendet teremtő logikája és – mindennek mélyén – kielégíthetetlen
tudásvágya, misztikumellenessége. A Metafizika VI. könyvében fogalmazta meg azt
az elvet, amely egész programját és teljesítményét jellemzi: mindig abból kell
kiindulni, ami az érzéki észlelésből biztosan adott, csak innen lehet és szabad
tovább haladni a tiszta gondolkodás tárgyai felé.
Arisztotelész nagyságát az utókor minden szakaszában
elismerték, de más-más vonatkozásait emelték ki. A középkorban például azért
tartották a legnagyobb filozófusnak, mert az „első mozgatóról” szóló tanításában
– némi torzítással – a teremtő isten képzetét lehetett felfedezni; a metafizikus
gondolkodás hívei – a dialektika elleni harc közben – azért hivatkoztak rá, mert
ő fogalmazta meg a formális logika legfontosabb alaptételeit (az azonosságnak,
az ellentmondásnak és a harmadik kizárásának elvét, továbbá a szillogizmus
alapjainak és szabályainak s a kategóriáknak a tanát). Filozófiájának igazi
értékei azonban elválaszthatatlanok materialista törekvéseitől.
Az általánost tekintette a tudomány tárgyának. Platónnal és az
idealizmus minden formájával szemben, az érzékelésből kiinduló, materialista
általánosítással törekedett ennek megragadására. A „lélek visszaemlékezését”
tarthatatlan fikciónak ítélte, a szorgos és sokoldalú anyaggyűjtést viszont
minden filozofálás előfeltételének. A tapasztalati megismerés eredményeit
feldolgozó gondolkodás törvényeinek és formáinak vizsgálatában, a konkréttól
való elvonatkoztatás közben sem hagyta figyelmen kívül a tartalmat (például a
potencialitás, a mozgásformák vagy a kategóriák megfogalmazásában).
Ismeretelméletének és logikájának materialista vonalát olykor
objektív körülmény – a konkrét ismeretek korlátozottsága – törte meg, máskor
szubjektív tényező gátolta az elvi-világnézeti következtetések radikális
levonását. Legközvetlenebbül a Politikában tükröződik ez a kötöttség, ahol a
„beszélő szerszámnak” tekintett rabszolgák társadalmi helyzetének és a szabadok
uralkodásának természetességét fejtegeti, s a „közösségi lény” (zóon politikon)
számára kigondolt állameszménye szempontjából a demokráciát ugyanúgy korcs
formának mondja, mint a türanniszt és az oligarchiát. Mégsincs helye a
hiperkritikának: a gazdasági-politikai formációk elemzése sok kitűnő részlettel
gazdagította a társadalomtudományi gondolkodást.
Poétika Úgy látszik, a költészetet egészében két ok hozta létre,
mégpedig természetes okok. Az utánzás vele született tulajdonsága az
embernek gyermekkorától fogva. Abban különbözik a többi élőlénytől, hogy a
legutánzóbb természetű, sőt eleinte éppen az utánzás útján tanul is;
mindegyikünk örömét leli az utánzásban. Ezt bizonyítja a művészi alkotások
példája: vannak dolgok, amelyeket önmagukban nem szívesen nézünk, de a
lehető legpontosabb képünk szemlélése gyönyört vált ki belőlünk, mint
például a legcsúnyább állatok vagy a holtak ábrázolásai. Ennek az az oka,
hogy a felismerés nemcsak a bölcsek számára gyönyörűség, hanem a többiek
számára is - csak éppen kisebb mértékben. Azért örvendenek a képek nézői,
mert szemlélet közben megtörténik a felismerés, és megállapítják, hogy mi
micsoda, hogy ez a valami éppen ez, és nem más. Ha viszont történetesen
előbb még nem látták az ábrázolt tárgyat, akkor nem az utánzás adja az
élvezetet, hanem a művészi feldolgozás, a szín vagy valami más ilyen ok. V. A komédia, mint mondottuk, a hitványabbak utánzása, nem a
rosszaságé a maga egészében, hanem a csúfságé, amelyhez hozzátartozik a
nevetséges is. A nevetséges ugyanis valami hiba, vagyis fájdalmat és így
kárt nem okozó csúfság, amilyen - rögtöni példával élve - a komikus álarc:
rút és torz valami, de nem okoz fájdalmat. |
Más műveiben bonyolultabb áttételekkel érvényesül
Arisztotelész konzervativizmusa, amely elmerevíti vagy téves pályára tereli a
lángeszű meglátások konzekvenciáit. A formális logika alaptételeinek
megfogalmazása, az indukció és dedukció egyesítésére irányuló erőfeszítése vagy
a kategóriák dialektikus összekapcsolása zseniális teljesítmény volt; az anyag
és a forma, vagy az egyes és általános viszonyításában mégis összekuszálja és
kisiklatja az objektív dialektikát. Módszerének metafizikus elmerevedése a
materializmus és idealizmus közötti ingadozásával függ össze, azzal az
elképzelésével, hogy minden megformálódás okában tökéletes célszerűség
(entelekheia) rejlik, s hogy a világszellem – az „első mozgató”, „minden formák
formája” – semmi kapcsolatban nincs az anyaggal.
Az idealista-teleologikus megingások ellenére
vissza-visszakanyarodott a materialista tendenciához. Erre és – ezzel együtt –
dialektikájára jellemző, hogy a gondolkodás törvényeinek vizsgálatát nem öncélú
stúdiumnak tekintette, hanem eszköznek az objektív valóság megismeréséhez.
Találóan és Arisztotelész szelleméhez híven nevezték el később Organonnak
(vagyis eszköznek, szerszámnak) logikai írásainak gyűjteményét.
Materialista ismeretelmélet, racionalizmus és történeti
szemlélet alapozza meg Poétikájának elemző és értékelő módszerét is.
A költészet elméleti problémáival – amelyeknek kutatását a
szofisták kezdték el, s Platón folytatta – több „kiadott” művében foglalkozott,
ezek azonban csakúgy elvesztek, mint a ránk maradt értekezésvázlat második
része. A Poétika első kötete a „komoly költészet” két műfajának, a tragédiának
és – másodsorban – az epikának műelméletét tartalmazza. Elvi kiindulása – az
utánzás természetességének és jogosultságának igazolása – éppúgy Platón
ideaelmélete és költészetfelfogása ellen irányul, mint a végkövetkeztetés: a
művészet s ezen belül a drámairodalom társadalmi szerepének határozott igenlése.
Arisztotelész számára az érzéki valóság jelenti a valóságot; a költészet
jelenségeinek és törvényeinek analízisében is ebből indul ki: utánzásteóriájával
a tükrözéselméletet alapozta meg.
A görög dráma eredetéről, tragédiára és komédiára való
tagolódásáról s az i. e. V. századi drámák egyes sajátságairól szóló részletek
különösen értékes források. Azok az elméleti problémák pedig, amelyeket csak
felvázol vagy matematikai tömörséggel foglal össze; az egész későbbi esztétika
legfontosabb és legtöbbet vitatott problémái közé tartoznak: többek között az
epikai és drámai ábrázolás viszonya (azonos és különböző elemeik kapcsolata); az
általános megragadására hivatott költészet és az egyes tényeket leíró
történetírás különbözősége; a direkt mondanivaló és a megelevenítés viszonya; a
jellemek életszerűsége és következetessége; a hősválasztás és a megoldás
lehetőségei és szabályai; a cselekmény tagolása bonyodalomra és megoldásra; a
felismerés és fordulat szerkezeti funkciója; a nyelv elemei és a költői
nyelvezet különös vonásai.
A Poétikáról szóló könyvtárnyi szakirodalomban legtöbb
figyelmet a tragédia arisztotelészi meghatározásának szenteltek:
„A tragédia komoly, befejezett és meghatározott terjedelmű
cselekmény utánzása, megízesített nyelvezettel, amelynek egyes elemei
külön-külön kerülnek alkalmazásra az egyes részekben; a szereplők
cselekedeteivel – nem pedig elbeszélés útján –, a részvét és félelem felkeltése
által éri el az ilyenfajta szenvedélyektől való megszabadulást” (VI. fejezet).
Ma már általánosan elfogadott nézet, hogy Arisztotelész a
„megtisztulás” (katharzis) fogalmát nem közvetlenül erkölcsi értelemben
használja – a művészi ábrázolás specifikumait mindig hangsúlyozza, a
filozófiai-etikai mondanivalótól elhatárolva –, hanem az orvostudományban
alkalmazott módszert, a bajnak a tünetek felfokozásával való megszüntetését
ülteti át a költészet lélekformáló vonatkozásaira. A „tisztító”, gyógyító hatást
is Platón ellenében hangsúlyozza; azokkal szemben, akik a tragédiaköltészetet az
előadások tömeges nyilvánossága miatt ócsárolták, nagyon határozottan lép fel.
Más tekintetben azonban Arisztotelész is konzervatívnak bizonyul, s nemcsak
abban, hogy az iambosz-költészetről és a komédiáról – mint hitvány emberek
hitvány utánzásairól – megvetőleg szól, hanem főleg a drámaköltészet
törvényeinek normatív megállapításában. Sok mindenre kiterjedő szabályokat
állapít meg – igaz, hogy sok száz dráma elemzése alapján, de mégis páncélos
dogmatizmussal –, s e szabályok szorosan kötődnek élet- és
társadalom-szemléletéhez.
Eszményi tragédiahősöknek a „középúton járó” – tehát az
átlagos, a köznapi emberhez hasonló – vagy annál derekabb hőst tartja, akit
valamely öntudatlanul elkövetett hiba taszít szerencsétlenségbe (XIII. fejezet).
Szophoklész az eszményképe, nem
Euripidész; a hősválasztás, konfliktusteremtés
és megoldás alapján az Oidipusz királyt tartja a legsikerültebb tragédiának, s a
művek e három alkotóelemének együttes vizsgálatával állapít meg négy
tragikumlehetőséget:
1. Erényes hős bukása. – Ez ellen foglal állást mindjárt az
első helyen és leghatározottabban: az isteni-emberi világ ellen lázító megoldást
keményen elutasítja.
2. Hitvány ember győzelme ellenségein és boldogulása. – Ezt is
rossznak tartja, mert nem „megtisztulásra” és nem magasabb rendű harmóniára
vezet, hanem felháborít és kiábrándít.
3. A nagyon rossz emberek vereségét is elutasítja, mert a
megérdemelt bukás nem kelt szánalmat és félelmet.
4. A „középúton járó” vagy annál derekabb hős nem tudatosan
elkövetett hibája (téves modernizálással szólva: bűne) és bukása – ezt tartja a
legjobb megoldásnak. Az ilyen hős erényes és vétlen, tehát méltó a szánalomra;
objektíve azonban mégis bűnös, tehát indokolt a bűnhődése (XIV. fejezet).
A tragikumlehetőségeknek ilyen osztályozása s értékelése az
esztétikai ideál mélyén meghúzódó társadalomfelfogást tükrözi. Arisztotelész
nagyon világosan látja, hogy a derék emberekre lesújtó erőkben van valami
félelmet és szánalmat keltő kegyetlenség; ugyanakkor a bűnhődés igazolását is
megköveteli, elutasítja a hősi bukás lázító-forradalmasító ábrázolását – a lélek
megtisztítását az adott társadalmi valóság eszmei igazolásával kapcsolja össze.
A Poétika normáit később még tovább merevítették, s félre is
magyarázták (például a francia klasszicizmus „hármas egység” tanában vagy a
katharzis „megnemesítő” értelmezésével). A másik végletet Arisztotelész
alapelvének – utánzáselméletének, a művészi ábrázolástól teljességet s
következetességet követelő gondolatainak, a cselekmény fontosságát hangsúlyozó
fejtegetéseinek – elutasítása képezi. Már a klasszikus görög drámaköltészet
termése is gazdagabb volt az arisztotelészi szabályoknál, a reneszánsz és az
újkor irodalma pedig az ábrázolás differenciáltabb lehetőségeit valósította meg
– a Poétika szelleme mégis halhatatlan, minden korszak haladó esztétikájának őse
és a továbbfejlesztés inspirálója.
Arisztotelész életműve egy ragyogó korszak szellemi
rendszerezése, filozófiai lezárása. Ő maga túlélte világhódító tanítványát, Nagy
Sándort, mégis mindig a városállam méreteit tartotta szem előtt, amikor a
társadalmi lét problémáiról és lehetőségeiről írt. Amikor azonban az emberi
szellem munkájának törvényszerűségeit boncolgatta – törhetetlen szigorral és
természettudományos pontosságra törekedve –, örök érvényű igazságok világába
hatolt be.
Falus Róbert
copyright ©
László Zoltán 2012
e-mail: Literatura.hu