GERHARD HAUPTMANN |
|
A XIX. század második felében tiltakozásul a
romantika ellen megszületett a
naturalizmus. Nem sokkal a
naturalizmus világdivatja után újabb tiltakozásul, de most már a naturalizmus
ellen, irodalmi világdivat lesz az újromantika. Fogalmi tartalma szerint a
naturalizmus és az újromantika kibékíthetetlen ellentétben áll egymással.
Németországban azonban a legnagyobb naturalista és a legnagyobb újromantikus
ugyanaz a személy: Gerhard Hauptmann.
Nagyapja takács volt, részt vett 1844-ben a híres sziléziai takácsfelkelésben.
Ennek az emléke nemzedékről nemzedékre öröklődött a családban. A hajdani takács
unokája írja majd meg ennek a takácsmozgalomnak halhatatlan drámáját: a
„Takácsok"-at. A szerző tehát hagyományaival együtt a munkásosztályból
emelkedett az irodalom legmagasabb köreibe. Apja kocsmáros volt. Tehát a család
jó ismerős volt a züllöttek, részegesek, bukott emberek köreiben is. A
leszármazott azonban iskolákat járt, művésznek indult, ifjan szobrász akart
lenni, szobrászok, festők, fiatal költők körében alakította ki műveltségét is,
szemléletét is.
Amikor a Franciaországban született naturalizmus kezdett átterjedni Németország
felé, Gerhard Hauptmann hagyományaival, élményeivel, művészi érdeklődésével
eleve alkalmas volt, hogy naturalista íróként induljon. Közben azonban ifjúkora
óta formabiztosan verselt. Érdekes, hogy rendkívüli tehetsége ellenére nem lett
kiemelkedő költő, de miközben hol sikeres naturalista, majd ugyanilyen sikeres
újromantikus íróvá emelkedett, mindvégig megmaradt a klasszikus hagyományok és a
klasszicizálás bűvöletében. Modern, gyakran meghökkentő drámai és prózai művei
mellett a formabiztos hagyományos verselés mestere lett. Költészetében nem volt
igazi művész, de kitűnő mesterember, aki ugyanúgy otthon volt a hexameterek
antik hagyományában, mint a szonettek középkori örökségében. - Művészi nagysága,
irodalmi halhatatlansága mindenekelőtt a drámaírásban mutatkozott meg. Szép,
finom pszichológiájú kisregényei is csak másodrendűek tragédiái és vígjátékai
mellett.
A kezdetek kezdete a „Napfelkelte előtt" című botrányt keltően naturalista dráma
volt, amelynek már a nyelvezete is riasztotta a polgári nézőközönséget.
Életművének egyik terjedelmére nézve legnagyobb vonulata a naturalizmus. Ebben a
stílusban fogalmazott leghatásosabb és kétségtelenül legjelentékenyebb műve a
„Takácsok". Ez a dráma dramaturgiailag is különlegesség. Hőse nem egy személy,
hanem egy közösség, Zwanzinger úr szövőgyárának munkásai. A drámatörténetben két
és fél ezer éve létező, de igen ritka műfajváltozat ez a „kollektív dráma",
amelyben a hős nem egy személy, hanem egy csoport. Az ókorból ilyen előzmény
Aiszkhülosz „Oltalomkeresők" című
tragédiája, és a leghíresebb újkori előzmény
Schiller „Tell Vilmos"-a. Ezek
mintául szolgáltak Hauptmann sikeres proletártragédiájához. Ez a színpadi mű
ugyan kezdettől fogva nagy hatású volt, de sem a polgári, sem a szocialista
kritika nem fogadta kedvezően. A polgári lapoknak azért nem tetszett, mert
munkásmozgalmi tárgya volt, harcos proletárokat mutatott be kedvező színben. A
szocialista újságoknak pedig azért nem tetszett, mert a munkásmozgalom
szükségszerű bukásáról szól. Gyakorlatilag azonban igen sikeres volt, a
színházakba tömegek tódultak megnézni a botrányos hírű drámát, könyv alakban
pedig hamarosan szinte minden európai nyelven keresett volt. Hauptmannt éppen
ennek alapján sorolták a naturalisták közé, mint a botrányos stílus legkiválóbb
művelőjét. Következő szenzációt keltő műve „A bunda" című komédia volt. Ebben
egy furfangos cseléd ellop egy bundát, de úgy csalja meg munkaadóit, hogy végül
ő jár jól. Ettől kezdve szinte elvárták Hauptmanntól, hogy naturalista legyen.
Már a XX. század legelején írta ebben a stílusban két igen szép tragédiáját: a
„Henschel fuvaros"-t és a „Rose Bernd"-et. Mindkettőben az életben gyakori bűn
nélküli tragikumot ábrázolta. Henschel kispolgári sorsú, jó szándékú férfi,
akinek sem foglalkozásában, sem családi életében semmi sem sikerül. Rose Bernd
pedig cselédlány, kiszolgáltatott áldozat gazdái körében.
Közben azonban megjelent az Angliából kiinduló újromantika. Ezt a német
irodalomban Jugendstil-nak
nevezték, Ausztriában és nálunk
szecessziónak. Lényegében ezek azonosak voltak, tüntető elszakadás a
naturalizmustól. Hauptmannra is döntő hatással volt. Ettől kezdve jó ideig a
meseszerűség szőtte át drámai munkáit. Az átmenet
naturalizmus és újromantika
között a „Hannele mennybemenetele". Ez a Hannele kezdetben szomorú sorsú
cselédlány, aki azonban halála után az egekbe jut. A dráma kezdete naturalista,
de a hősnő halálától kezdve átcsap a mesébe, sőt a legendába. És bár Hannelének
a mennyekben is csak cselédsors jut, de azért mégis jobb szolgálónak lenni az
üdvözültek között, mint a földön gonosz emberek körében. Kétségtelen, hogy
Hauptmann-nak ez a félig reális, félig mesés drámája hatással volt
Molnár Ferenc „Liliom"
című színdarabjára.
Ettől kezdve azonban jó néhány éven keresztül hol mesés, hol
romantikusan történelmi tárgyú színjátékokat írt. A mesetárgyúak között
legnevezetesebb az „És Pippa táncol". Ezt a nagyon lírai, de néhol alig érthető
játékot olykor a szimbolizmus
egyik korai művének tartják. A régi időkben játszódó drámák között az igazi
romantikához legközelebb az „Elga" című dráma áll. A témája családi dráma a
középkori Lengyelországban. Ez ellen soha, sehol nem volt kifogás, mert
túlságosan emlékeztet a hagyományos történelmi drámákra. Lehetséges, hogy
Hauptmann be akarta mutatni a drámaíró vetélytársaknak és a kritikusoknak, hogy
tud ő olyan színjátékot is írni, mint az elődök és a kortársak.
E drámák mellett időről időre hatásos, sikeres kisregényei jelentek meg. Ezek
nem keltettek se irodalmi botrányt, se igazi szenzációt. De rendkívül
olvasmányosak, gyakran igen érzelmesek. Legszebb ezek között a „Soanai eretnek".
Ez egy magányosan élő kisember útja az élet megértése és a boldogság felé. Több
kritikusa azt állította, hogy Nietzsche műveinek
hatása alatt írta. Ez merőben tévedés. Stílusa ugyan nagyon szép, sőt költői,
akárcsak a sokáig divatos filozófusé. Ámde Nietzsche maga az indulatos
harciasság, aki az emberélet lényegének a hatalomra törést mutatja. A „Soanai
eretnek" pedig maga a békés magány, a boldogság gondolati úton lehetséges
elérése.
Idős korára Hauptmann már világtekintély. A naturalisták is, az újromantikusok
is mesterüknek tekintik. Németországban a két legtiszteltebb író ő és Thomas
Mann. Némiképpen versengenek is egymással. Közismert, hogy Thomas Mann azért
írta ezer hexameter-ből álló
költeményét, az „Ének a kisgyermekről"-t, hogy megmutassa a közönségnek, tud ő
is klasszikus formában verset írni. Hauptmannról viszont többen is állították,
hogy főleg azért írt színházi sikerei mellett regényt is, hogy bizonyítsa,
nemcsak Mann-nak van szép prózai stílusa. Amikor idősödik, sokan még kritikusai
között is azt állítják, hogy magatartása és szerepe Goethére emlékeztet, a XX.
században ő a német irodalom királya. Öreg korában ezt örömmel is vállalja. De
jól érzi, hogy öregszik. Ez az élmény ihleti a méltóságteljes megöregedés és
tragikus elmúlás drámájára. Ez a „Naplemente előtt". A cím jelképes is. Első
sikere a „Napfelkelte előtt" volt, és ekkor, már a harmincas években úgy
képzeli, hogy talán ez az utolsó műve. Aligha vitatható, hogy gazdag életművében
ez a legszebb, leginkább szívhez szóló alkotás. Az ép testtel, ép lélekkel
megöregedett férfi szerelme és ennek felháborító hatása a fiatalabbakra. A hőst
úgyszólván halálba kergetik, mert öregen is élni mert.
Élete végső éveit igen különbözőképpen szokás megítélni. Amikor Hitler és a náci
világ uralomra került, Thomas Mann
tüntetően elhagyta Németországot. Lehetséges, hogy éppen ez ösztönözte
Hauptmannt, hogy maradjon. Igazán semmi köze se volt a náci eszmékhez.
Embertelenségük, öldöklésük minden bizonnyal riasztotta. Hanem az történt. hogy
a fasiszta rendszer tüntetően tisztelte, ünnepelte, szinte tudomásul vette
királyi rangját is. Ez pedig nagyon is tetszett a már vénséges vén írónak. Az
bizonyos, hogy soha egyetlen szót sem szólt a vezérről, rendszeréről és
háborújáról. De maradt, és ez is jelképesnek számított. Ez választotta el
végérvényesen a német szellem két legnagyobbját: őt és Thomas Mannt. A háború
végén, a hitleri rendszer bukása után sokan úgy vélték, hogy Gerhard Hauptmannt
is bíróság elé kell idézni, nem azért, hogy megbüntessék, hanem hogy
megbélyegezzék. A józanság azonban úgy döntött, hogy a nagyon öreg nagy embert,
aki egyébként semmiféle politikai bűnt nem követett el, úgy kell tudomásul
venni, amilyen. Most már közel fél évszázaddal halála után azt kell tudomásul
vennünk, hogy sem a naturalizmus, sem az újromantika történetét nem lehet
elmondani nélküle.
Hegedüs Géza
Művei: Napfelkelte előtt (1889), A béke ünnepe (1891), Magányos emberek (1891), Crampton mester (1892), Takácsok (1893), A bunda (1893), Hannele mennybemenetele (1894), Geyer Flórián (1896), Elga (1896), Az elsülyedt harang (1896), Henschel fuvaros (1899), Michael Kramer (1900), Schluck és Jau (1900), A vörös kakas (1901), A szegény Heinrich (1902), Bernd Róza (1903), És Pippa táncol! (1906), Görög tavasz (1908), Emanuel Quint, Krisztus bolondja (1910), A patkányok (1911), Atlantis (1912), A soanai eretnek (1920), A fehér üdvözítő (1920), Fantom (1923), Dorothea Angermann (1926), A démon (1928), A szenvedély könyve (1930), Hamlet Wittenbergben (1935), Ifjuságom kalandja (1937), Iphigénia Delphoiban (1942), Iphigénia Auliszban (1944), Elektra (1944), Agamennon halála (1944).
copyright © László Zoltán 2008 - 2010
e-mail:
Literatura.hu