Jorge Amado
|
Az irodalmi rokonság kutatói Amadét „brazil Gorkijnak"
keresztelték. Legtöbb regényének hősei az élet kisemmizettjei, a társadalom
elesettjei; a kakaó- és kávéföldek munkásai, halászok, félvérek, négerek,
csavargók, utcalányok, játékosok, elhagyatott gyermekek, kedves korhelyek és
jólelkű naplopók. Amado igen eredeti eszközökkel ábrázolja az elnyomottság
sajátos brazil változatát. Technikáját „modern mesestílusnak" nevezi. „Ha az,
amit írok, nem a »brasilidade« kifejezője, akkor nem irodalom" - nyilatkozta
egyszer, de halálra rémülten tiltakozott beszélgetőpartnerénak arra a kérdésére,
hogy nacionalista-e: „Testestül-lelkestül bahiai vagyok, de... táj szeretetemnek
semmi köze a nacionalizmushoz. A nacionalista vak; a regionalistának viszont
éles a szeme, és bírál, épp azért, mert szeret."
Gyerekkorától kezdve
záporoztak rá az élettapasztalatok, 1912-ben született, a Bahia állambeli
Pirangiban. Tizenhárom évvel később már írni akart, s ezért megszökött a
jezsuita tanintézetből. Jogot tanult, de diplomáját nem vette át. A
kakaóültetvényeken kereste meg kenyerét. Tizenkilenc éves borában jelent meg
első regénye, az O Pats dó Carnaval [A karnevál országa], és ezt szinte évente
új mű követte: Cacau (1933) [Kakaó], Sour (1934) [Veríték], Zsubiabá (1935),
Holt tenger (1936) stb. írásai művészeti és politikai botrányt kavartak:
kikiáltották pornográf írónak és forradalmárnak. Munkásságának első szakaszát
mindenekelőtt a Zsubiabá és a Holt tenger fémjelzi. Mindkét regény egzotikummal
és erotikával színezett, mozgalmas életképekben közvetíti társadalmi
mondanivalóját. A 3o-as évek közepén kommunista nézetei miatt többször
bebörtönözték, majd száműzetésbe kényszerítették. 1945-ben tért haza,
képviselő lett, de 1948-ban ismét menekülnie kellett. Élt Franciaországban és
Olaszországban. A kedvező politikai változások 1961-ben lehetővé tették végleges
hazatérését. Az Akadémia tagja, az írószövetség elnöke lett. Akadémiai
székfoglaló beszédében szenvedélyes támadást intézett a közállapotok ellen, és
meghatározta az író társadalmi-politikai feladatát.
Ezt követően
munkásságának új - a brazil kritika szerint legjelentősebb - korszaka kezdődött.
Amado, mintegy saját hagyományaiból, művészileg megújította önmagát. Űj fénnyel
ragyognak folklorisztikus hangulatú írói világának színei. A népi vitalitás
olykor a mindent lebíró erotika képében szegeződik szembe a sivár
kispolgárisággal. Humora új fogásokkal gazdagodott. Ezek a „szórakoztató"
regényei is beavatkoznak az életbe, olykor szó szerinti értelemben is: a
Gabriela, szegfű és fahéj (1958) egy szerelmi történet keretében eleveníti meg
Ilhéus lakóinak harcát egy korszerű, önálló kikötőért, amely a regény
megjelenése után valóban meg is épült. Az új alkotói szakasz színes, fordulatos
regényei: Vízordító három halála (1959), A vén tengerész (1961), az éjszaka
pásztorai (1963), Flór asszony két férje (1966) és Csodabazár (1969).
copyright ©
László Zoltán 2012
e-mail: Literatura.hu