DSIDA JENŐ |
|
Ha verskedvelő ember Dsida-költeményeket olvas, hajlandó megfeledkezni mindenki
másról, és el sem tudja képzelni, hogy egyáltalán lehet ennél szebb, finomabb,
tökéletesebb költészet. Nem, nem volt válaszadó, nem volt irányt mutató,
tömegeket helyes történelmi útra vezérlő lángelme, nem volt költészetével egyben
történelmi alak. Valójában amolyan kismester volt, de micsoda mester! Talán úgy
mondhatnánk, hogy a legóriásabb a kicsinyek között; a meghitt magánélmények, a
jelentéktelen apróságok zsenije, a formatökély mesterjátékosa. Ki lehet mutatni
szövegkritikai elemzéssel, hogy Kosztolányi
és Tóth Árpád mennyire hatottak rá. Azt is el
lehet magyarázni, hogy költészetének java része jelentéktelen apróságokról szól.
De... de miközben az ember Dsida-verseket olvas, nem is jutnak eszébe esztétikai
vagy irodalomtudományi kérdések, hanem a lélek együtt hullámzik a sorok
dallamával, érzéki örömmel hallgatja az összecsengő rímeket, legszívesebben a
maga szerelmének mondaná el azokat a szavakat, amelyeket Dsida Jenő Violának
vagy Violáról mondott, vele együtt ténfereg erdőben-mezőben, és eljátszogatna a
költő kutyájával. Szigorú, szakszerű kritikus azt is mondhatná, hogy ez a
vitathatatlanul nagyon tehetséges és sajnálatosan fiatalkorban meghalt erdélyi
költő világéletében közhelyekről írt. Igen ám, de ezek a közhelyek: szerelem,
természet, együttérzés a szenvedőkkel, öröm olyan jelentéktelen kellemetességek
miatt, mint üldögélni egy havasi vendéglőben, sétálgatni egy kutyával, nézni egy
rügyező faágat. Ezek a közhelyek: maga a mindennapi élet. Aki ezeknek örül, és
örömét másokkal is közli, az szebbé teszi embertársai életét is. Petőfitől
tudjuk, hogy aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet. Dsida Jenőnél aligha
szerette valaki is jobban a virágokat. És az olvasó valahogy úgy képzeli, hogy
aki Dsida verseit szereti, az sem lehet rossz ember; sőt minél többet olvassa,
annál jobb ember lesz belőle. Ez a szelíd poéta megtanít gazdag lelki életű,
szelíd embernek lenni.
A Szatmárnémetiben született, élete nagy részében Kolozsvárott élő költő
ifjúkorától kezdve szívbeteg volt, maga is tudta, hogy nem adatik neki hosszú
élet, de leszámítva néhány végső költeményét, nyoma sincs benne a halálvárás
komorságának. Derűsen szerette az életet és az irodalmat. Ha eszembe jut, úgy
érzem: nemcsak költőnek volt úgyszólván hibátlan, hanem írókról és irodalomról
szóló esszéi, kritikái is kitűnő kisprózák, mondataikból kicseng, milyen
élvezettel fogalmazott.
Alkony |
Jó álom |
Tizenkilenc éves korában -1926-ban -már versei jelentek meg kolozsvári lapokban. Ez időben még jól érezhető az akkor világdivatként ösztönző expresszionizmus hatása. Szabad verseket ír, szeszélyes gondolattársításokkal. A maga gyakorlatából ismeri fel, hogy nem ez az ő költői világa. Nem gomolygó lelkű, kifelé robbanó expresszionista ő, hanem a külvilág élményeit szín- és hangérzékenyen befogadó impresszionista, formavilága pedig a ritmusok és rímek boldogságot adó játéka. Hamarosan felismeri, hogy igazi példái, mesterei a Nyugat nagy fegyelmű formaművészei. Nem az utánzójuk, hanem lélekbeli rokonuk. Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, nyilván Babits Mihály is úgy példaképe, hogy egyiket sem másolja. Talán náluk is szenvedélyesebben játszik a versformák lehetőségeivel.
Dsida Jenő második kötete 1933-ban jelent meg, és
ettől a verstől kapta a címét. Öt évvel előbb, 1928-ban látott
napvilágot első gyűjteménye, a Leselkedő magány, és öttel később,
1938-ban a harmadik, az Angyalok citeráján; de ezt már nem érte meg.
1938. június 7-én halt meg, harmincegy esztendős korában. Akik ismerték
Erdélyben és együtt dolgoztak vele a kolozsvári szerkesztőségekben, úgy
emlékeznek rá, mint „csodagyerekre", mert nagyon korán és meglepő formai
érettséggel jelentkezett, és mint törékeny, erdélyi tájszóval
„csipkehúsú" fiatalemberre. „Tudtuk róla, hogy rossz a szíve s csak
óvatos, kiegyensúlyozott életmód adhat neki férfiéveket" — írja 1958-ban
megjelent válogatott versei, a Tópart könyörgés bevezetésében Áprily
Lajos. - „Ő azonban - folytatja - fiatalos könnyelműséggel így
fogalmazhatta meg magában a kérdést: Ha beteg szívem miatt úgyis meg
kell halnom idő előtt, miért lohasszam magamban a lángot? Talán ezért
kellett olyan korán eljutnia a határkőhöz könnyelmű, fiatal, csacsi
élete útján..." A Leselkedő magány az opál-szürke szomorúság kötete. A
tárgytalan, orvosolhatatlan szomorúságé; azé, amelynek nincs közvetlen
oka: egyszerűen légköre a létnek. Egyik legjellemzőbb verse, a Túl a
formán így kezdődik: „Túl minden jelzőn és rendeltetésen / meglapul a
dolgok lelke, / a kérlelhetetlen, bronzsötét / eget-len lényeg / s
valami igazság hömpölyög / a folyók fenekén." |
Írták, mondták már azt is róla, hogy pesszimizmusra hajló lélek volt. Pedig csupán ismerte a szomorúságot, mint magányélményt, a bánatos vágyakozásokat, mint ahogy ezt ismeri minden valamennyire értékes emberi lélek. De ezek a bánatok nem komorították el a számára sem a világot, sem a saját, eleve rövidre szabott életét. A külső és belső rosszak is témákat adtak, amelyekkel magát és másokat gyönyörködtetve játszott, olyan tökéletes és fülnek kellemes formákat találva számukra, amelyek létrejöttükkel kétségessé teszik, hogy egy ilyen alkatú költőre érvényes lehet-e a pesszimista jelző. Persze, nem volt naivan optimista sem, hiszen tudata világosan tartotta nyilván a veszélyekkel fenyegető valóságot. Gyermekkora az első világháború éveiben telt, és ha a második világháború kezdetét már nem is érte meg, a harmincas években egyre ijesztőbben fenyegetett világégéssel a fasizmus. Tudta, hogy gyűlölet és gonosz indulatok hálózata közt botladozik a jóindulatú ember. Éppen ezek elől rejtőzik a költészet ritmus- és rímmámorába. És végső éveiben, amikor betegsége is jobban kínozza, a világveszedelem is növekszik, verseibe is belopózkodik a csöndes bánatosság, amely azonban sokkal jobban emlékeztet a hajdani szentimentalizmus érzelmes világfájdalmára, mint a kortársak rémületeire és szorongásaira. Még meg is mosolyogja a kísértő szomorúságot: finom és bölcs humorral figyeli saját bánatát is (Hulló hajszálak elégiája).
Voltaképpen attól fogva, hogy az expresszionista kezdetek
után megtalálja formajátékos hangját, tehát úgy huszonöt-huszonhat éves korától
érett költő. Mégis szüntelen fejlődést mutat rövid költői útja. Sorai minden
újabb kötetben jobban fénylenek, érzelemgazdagsága bővül és mélyül, formajátéka
egyre bravúrosabb, és a csúcspontot a halála után megjelenő végső kötetben éri
el: ez az Angyalok citeráján. Ennek a könyvnek a költeményei jelzik a halk
bánatok növekedését is, az örömök teljességét is. Hiszen miközben
kívülről-belülről kopogtat a halál, a költő harmincéves korában felemelkedhet a
szerelmi mámor mennyországáig: feleségül nyeri az oly derűs és oly mélységes
áhítattal szeretett nőt. Haldoklása egyben nászünnepség. A következő évben,
harmincegy éves korában meghal.
Filozófiai sejtelmei alkalmasak még egy enyhe misztikával való játékra is, de
nem annyira vallásos és nem annyira vallástalan, hogy versei akár erre, akár
arra irányítsák vagy éppen vezéreljék a lelkeket. Kritikái és irodalmi
elmélkedései nagy hozzáértésre, érzékenységre, elmélyültségre vallanak,
ugyanolyan műgonddal készültek, mint költeményei. De ezekből sem bontakozik ki
egy bárki számára iránymutató esztétikai világnézet, azon túl, hogy jó élmény
szép könyveket olvasni. Dsida gyönyörködtet, ezt azonban a legművészibb
színvonalon, mindig édes gyönyörűséget szerezve olvasóinak. Úgy vélem, Dsida
Jenőt szeretni kell, és nehéz is elképzelni olyan versolvasó embert, aki őt
ismervén, ne zárná szívébe, és ne érezné jó barátjának az élet oly sok jót és
oly sok rosszat kínáló kalandjai közt.
Hegedüs Géza
copyright © László Zoltán 2005 - 2010
e-mail:
Literatura.hu