1975-ben alakult amerikai zenekar. Eredeti felállás: Debbie Harry ének; Clem Burke dob; Jimmy Destri billentyűsök; Chris Stein gitár; Gary Valentine basszusgitár. |
Az amerikai új hullám talán legsikeresebb,
legtöbb slágert felmutatni tudó zenekara. Az együttes nevében szereplő szőkeséget
Deborah (Debbie) Harry, fotogén arcú és alakú, kellemes hangú énekesnő testesíti
meg; a szellemi vezér, a zeneszerző-gitáros-hangszerelő pedig Chris Stein. Debbie
Harry 1945-ben született New Jersey-ben, és a hatvanas évek végén egy bizonyos Wind
In The Willows együttesben, amely pszichodrámai borzadásokat vitt pódiumra idegileg
cserzett szűk hallgatóságának, még szénfekete hajjal csörgődobot rázott és
énekelt. Debbie karrierje ezután a Playboy Clubokba vezetett: bunny, azaz
nyusziöltözéket viselő bárhölgy lett, énekelnie ott nem kellett, legfeljebb italt
rázni. Később a Stilettoes nevű, varietékben fellépő női énektrió tagja lett,
mígnem 75 végén összetalálkozott Chris Steinnel, James Destrivel és a banda többi
leendő tagjával. Debbie egy viharos éjszakán megszőkült és máris létrejöhetett a
Blondie. Pályafutását a Blondie New Yorkban az új hullám egyik letéteményeseként
kezdte. Ahhoz az irányvonalhoz sorolták, amelyet többek között Patti Smith, a Talking
Heads és a Ramones képviselt. Stílusában azonban hamarosan változás történt és a
slágerelemek kerültek előtérbe. 1977 elején jelent meg első, az együttes nevét
viselő album, amelyet 78-ban két másik LP követett: a Plasztik lemezek
és a Párhuzamos vonalak. Ezeken már bőven találkozhatunk
slágerekkel, amelyek közül az Üvegszív
(Heart Of Glass) az év slágere lett. De népszerű lett a Vasárnapi lány (Sunday Girl)
és a Csüngök a telefonon is. 1979-ben megjelent az Eat To The
Beat című album, amelyről az Álmodozom (Dreaming) lett a
sláger. Érdekes módon valamiféle punk, később new wave együttesként jegyezték a
szaksajtóban az együttest, jóllehet tulajdonképpen "csak" kellemes, jól
előadott slágerzenét, soft rockot játszottak, kultúrált rockzenei kísérettel. A
"Párhuzamos vonalak", ahogy mértanból tudjuk a végtelenben találkoznak; a
Blondie esetében a párhuzamos karrierek találkoznak egy pontnál: az Amerikai dzsigoló
című filmben a Blondie adja elő a Hívjál (Call) című slágerbetét
dalt, a producer Mike Chapman, a zeneszerző Giorgio Moroder. Ekkor fedezik fel Debbiet a
film számára akinek mozikarrierje sem lebecsülendő. Deborah Harry főszereplésével
elkészül a Union City című film melynek betétdala Debbie előadásában hamar
aranylemez lett. Debbie Chris Stein zenéjét énekli a Polyester című filmben is.
1980-ban megjelenik az Autoamerican című nagylemez amelyről előbb egy másfél
évtizedes jamaikai sláger új változata a Magas az áradat (The Tide Is High),
majd a Rapture (Elragadtatás)
lett világsláger. Időközben Chapman és Moroder helyét egy másik zenei konszern
két vezetője veszi át, mégpedig a Chic két szerző-hangszerelő muzsikusa: Edwards
és Rodgers, akik előzőleg Diana Ross, a Sister Sledge és a francia Sheila
"gondozását" vállalták magukra. Ezt követően jelent meg a Blondie nélküli Debbie
Harry nagylemez melynek címe KooKoo. Mindeközben az együttes sorozatban
világturnékon vett részt, nem csoda tehát, hogy a nyolcvanas évek elejére
elfáradtak és 1983-ban bejelentették szétválásukat. A tagok szolóban is
próbálkoztak. Chris Stein időközben súlyos betegségen esett át. Óriási
meglepetésre 1999 elején Debbie az eredeti tagokkal lemezt készített és
bejelentette, hogy újra ringbe szállnak. Lemezük címe: No Exit.
Ezt az albumot egy hosszas turnésorozat követte, majd 2003-ban ismét a stúdióba
vonultak, hogy elkészítsék a The Course Of Blondie című korongot. 2006-ban
bekerültek a Rock&Roll hallhatatlanjainak csarnokába.
2011-ben újabb eredeti zenei anyagot tartalmazó albummal jelentkeztek
Panic Of Girls címen. A korongot mind a kritika, mind a közönség jól
fogadta.
Nagylemezek:
copyright © László Zoltán 2000 - 2014
e-mail: Literatura.hu