"A sok forrásból gazdagon építkező."
Amerikai folk, rock és blueszenész, énekes, zenegyűjtő,
dalszerző. Eredeti neve: Ryland Peter Cooder 1947. március 15. Los Angeles, California. |
Ry Cooder az amerikai zene egyik különleges és sokoldalú
egyénisége. A kontinens népeinek zenei gyökereit kutatva alakította ki sajátos
zenei világát, a folkzenéből, a bluesból és más olyan műfajokból, amely talán
nem feltétlenül rádióbarát. Nem slágergyáros, de több dala került előkelő
pozícióba a különböző listákon. Hatszoros Grammy-díjas, egy dokumentumfilmjét
Oscar-díjra jelölték. Két alkalommal szerepelt a Rolling Stone magazin által
összeállított minden idők 100 legjobb gitárosa listán.
Gyermekkorában
ismerkedett meg a gitárral, tizenévesen Jackie de Shannon együttesébe került,
később Rising Sons néven szervezett rövid életű együttest
Taj Mahal-lal (a fekete
bluesgitáros a Rolling Stones
"Rock and Roll Circus" című filmje kapcsán került ismét
reflektorfénybe, amúgy Budapesten is fellépett.)
Ry
Cooder első együttesének gyors megszűnése után sem maradt hosszú ideig magányos,
szívesen csatlakoztak hozzá élvonalbeli blues-, rock- és
folkzenészek. Felbukkant például a hatvanas években Captain Beefheart
társaságában, közreműködött a debütáló lemezén. A Rolling Stones "Let It
Bleed" című albumán is pengetett, szó volt róla, hogy ő veszi át Brian
Jones helyét. Nem lett Stones-tag, de közreműködött páédűul a banda 1971-es
"Sticky Fingers" című albumán.
Rajta hagyta kézjegyét a Little Feat együttes
első lemezén is.
1970-ben jelent meg első önálló lemeze, a Ry Cooder.
Klasszikus bluestémákat dolgozott fel többek között Leadbelly, Sleepy John
Este és Blind Willie Johnson hagyatékából. Játszott a kiváló ír énekessel,
Van Morrison-nal is.
Sok mindennel próbálkozott: játszott reggae-t, soult és
rockot. A hetvenes évek vége felé "Jazz" című korongja érdemelt figyelmet,
amelyen a negyvenes évek bigband stílusához kanyarodott vissza. A nyolcvanas
években alkalmi társai között találjuk
Eric Clapton-t,
Jeff Beck-et, és
fellépett az ötvenes évek legendás gitárosával, Duane Eddie-vel. A magyar
blueskedvelők is láthatták a televízióban azt a felvételt, amelyen a blues
talán utolsó "mohikánjával", John
Lee Hoker-rel együtt játszott, s a bluesveterán meghívta őt
"Mr. Lucky" című kitűnő lemezéhez is közreműködőnek. Nagy tisztlelője volt
Hookernek.
A film világában is szép sikerei voltak: az ő nevéhez fűződik -
több más mellett Wim Wenders "Párizs, Texas" című filmjének zenéje, de az
ő munkája az „Erőszak vége” című film zenéje is.
Ry Coodert a kilencvenes
években kubai élményei alaposan felforgatták. A karibi szigetországból
visszatérve öreg, feledésbe ment kubai zenészekkel az évtized végén elkészítette
a Buena Vista Social Club című lemezt. Nagyszerű közreműködői közül többen
Magyarországon is felléptek. Érdemes kiemelni közülük Compay Segundo, Eliades
Ochoa Ibrahim Ferrer és Omara Portuondo nevét. Valóban az utolsó pillanatban
terelte össze a kubai öregeket, hiszen azóta többen már meghaltak. Közreműködője
volt az azonos című filmnek is, amelyet Wim Wenders rendezett.
Ő maga feltűnt
többek között Martin Scorsese bluestörténeti sorozatában, valamint Robert
Johnson blues-legendáról készült, Crossroads című filmben.
Több mint harminc
sorlemeze jelent meg, s jó néhány válogatása. Ezeket a szakma rendre nagy
elismeréssel fogadta, több közülük rangos elismerést kapott a – Grammy díjakon
felül is. Mambo Snuendo című korongja például a Billbord több listáját is
vezette.
Az új évezredben jelent meg a My Name Is Buddy című lemeze, amelyen
egy macska kalandjai hallhatók 17 „tételben. Folyanatosan jelentetett meg más
korongokat is. Ry Cooder az aktív zenélés, zeneszerzői munka mellett elmélyült
zenekutató, az amerikai zene eredetét nyomozza.
(Kovács Miklós)
A CD-k online megrendelhetőek, csupán a lemezborítóra kell kattintani!
copyright ©
László Zoltán 2013
e-mail: Literatura.hu