"Feltöltjük az akkumlátorainkat,
és tele leszünk energiával."
1970-ben alakult német együttes. Eredeti felállás: Florian Schneider Ralf Hütter Klaus Dinger Thomas Homann |
A két alapító tag, Ralf Hütter és Florian
Schneider Düsseldorfban találkoztak a zeneakadémián, ahol klasszikus zenei
tanulmányaikat folytatták. Mivel mindketten a kísérleti elektronikus zene iránt
érdeklődtek, létrehozták az Organisation nevű együttest mely 1970-ben
megjelentette a Tone Float című albumot. Ez a korong azonban nemigen hasonlít a
későbbi, már Kraftwerk néven létrejött munkákhoz. Még ebben az évben a Hütter -
Florian duó felvette az "Erőmű" nevet és csatlakozott hozzájuk Klaus Dinger
valamint Thomas Homann. Stúdióba vonultak és Connie Plank segítségével
elkészítették első albumukat mely már magán viseli a zenekar stílusvilágának
meghatározó jegyeit. Szigorú fegyelmű, programozott, elektronikus muzsika ez,
egy új zenei forma a "robot pop" első megnyilvánulása. Az erősen minimalista
jellegű zene, kopogó, gépies ritmikájával, kikevert hangszerelésével hipnotikus
hatású. A Kraftwerk "receptje" stílusteremtő volt és nagyon sok előadóra hatott
inspirálólag.
Ennek ellenére nehezen jutottak ki a nemzetközi porondra. Az áttörést az 1974-es
Autobahn című korong hozta meg, melynek 22 perces címadó dala akkora
siker, amilyet csak Mike Oldfield Tubular
Bells-e ért el ebben a zenei stílusban. Közben tagcserék voltak az együttesben,
Klaus Roeder és Wolfgang Flür csatlakozott a két alapemberhez, majd Roedert Karl
Bartos váltotta. Az 1976-os Radio-Activity a formáció hatalmas
népszerűségére tekintettel, német és angol kiadásban is megjelent. Az éterben
terjedő rádióhullámok inspirálta korong után a vonaton történő utazás hangtani
monotóniáját használja fel a 77-es Trans-Europe Express című album. Ebben
a periódusban az együttes népszerűsége a csúcson van, amit tovább tudtak növelni
a az 1978-as The Man-Machine című lemezzel, melynek a We Are The Robots
című száma a Kraftwerk védjegye lett. Ezt követően a formáció eltűnt a
nyilvánosság elől és csak 81-ben jelentek meg újra a Computer World című
album kiadása kapcsán. A lemez siker lett, és a Computer Love című szám
sokáig vezette a slágerlistákat. Koncertkörutak következtek, de új
stúdióalbummal csak 86-ban rukkoltak elő. Az Electric Cafe óta azonban csupán
egy koncertlemezt jelentettek meg, Minimum-Maximum címen. De a Kraftwerk
nem szűnt meg, ha nem is túl sűrűn de koncerteznek, járják a világot bár nem úgy
tűnik, hogy hamarosan új alkotással rukkolnának ki.
Rockzenei jelentőségük viszont óriási, hatásuk kimutatható a legkülönfélébb
zenei stílusokban, úttörők voltak akik megpróbálták kifejezni koruk legégetőbb
problémáit és ehhez létrehozták a megfelelő zenei eszköztárat is.
Nagylemezek: Kraftwerk (1971) Kraftwerk II. (1972) Ralf And Florian (1973) Autobahn (1974) Radio-Aktivitat (1975) Trans-Europe Express (1977) The Man-Machine (1978) Computer World (1981) Electric Café (1986) Minimum-Maximum (2006) |
copyright ©
László Zoltán 2010
e-mail: Literatura.hu