"Az első nosztalgiahullám éllovasai"

1969-ben alakult amerikai formáció.

Eredeti felállás: Tim Hauser ének;

                            Gene Pistilli ének;

                            Erin Dickins ének;

                            Marty Nelson ének;

                            Pat Rosalia ének.

A CD online megvásárolható!

A rocktörténelem egyik legkiemelkedőbb ének-kvartettje New York-ban jött létre 1969-ben és első lemezük megjelenéséig (1971), mint "ötösfogat" működtek, nem túl nagy sikerrel. Ez a formáció gyorsan feloszlott és az 1942-es születésű énekes hangszerelő Tim Hauser az utcán találta magát. Teherautó sofőrként dolgozva, esténként kis klubokba járt szórakozni és ezek egyikében ismerkedett meg az énekesnői állást kereső Laurel Massé-val. Ugyanazt a klubot látogatta egy másik, állásnélküli énekespár, Janis Siegel és Alan Paul is. Elhatározták, hogy hat hónapon át összegyűlnek napi két óra gyakorlásra, majd a repertoár kidolgozása után nyilvánosan fellépnek a Mercer Art Centerben. A kvartett a 40-es évek könnyűzenei stílusában adta elő feldolgozásait melyek egy bizonyos fajta nosztalgia-hullámot voltak hivatottak meglovagolni. A zenés-énekes nosztalgia ötlet bevált, a menedzserek felfigyeltek rájuk és az együttes világsikert aratott. A formáció nevét viselő első korongon Glenn Miller-féle szerzeményekkel találkozhatunk, de következő Pastiche (Stílusutánzat) című albumukon már azt is megmutatták, hogy mennyire sokszínűek és a modern rock-dallamok sem idegenek tőlük. Sikerük titka alapvetően a rendkívül kimunkált jazz alapú vokálban relik, melyhez hozzájárult a közismert dallamok igen rafinált újra-hangszerelése. Bár a csapat kezdeti lemezei messze vannak a tökéletestől, nagyon hamar arattak osztatlan sikert amerikában és az öreg kontinensen egyaránt. Chanson D’Amour című kislemezük Angliában hosszasan vezette a slágerlistát. Igazi nagy berobbanásuk azonban 1981-ig váratott magára. Az ekkor megjelent Mecca For Moderns című korongjuk Amerikában a Top Ten albumok közé került és ez volt az első alkalom hogy egy formáció a pop és a jazz kategóriában egyaránt Grammy díjat kapott. Nem véletlenül. A Manhattan Transfer 79-től immár Massé helyett Cheryl Bentine-vel, egy olyan zenei ötvözetet, fúziót valósított meg, mely egészen új utakat nyitott meg a zenészek előtt. Klasszikus jazz és boogie-woogie, rhythm&blues és pop, country és rock elképesztően egymásbasímuló illetve egymást kiegészítő elemeinek tárházát produkálták ebben a periódusban. Az 1985-ös Vocalese illetve a 87-es Brasil című korongjuk hasonlóképpen nagy dobás, újabb két Grammy díj. Ezt követően kissé engedtek a színvonalból és a divattrendeknek behódólva az úgynevezett „nagyközönség” izlésvilágát célozták meg zenéjükkel, de még így is kimagasló színvonalú lemezeket adtak ki. A 2000-es években a swing-revival mozgalom ismét igen népszerű lett, és ez az újjáéledés a Manhattan Transfert ismét a csúcson találta. A Spirit Of St. Louis, a Vibrate illetve a The Chick Corea Songbook című albumaik a régi időket idézően invenciózus és profi munka mely mindmáig biztosítja az együttesnek a töretlen népszerűséget és elismerést.

Az együttes hivatalos honlapja: Manhattan Transfer

Nagylemezek:

Jukin' (1971)

The Manhattan Transfer (1975

Coming Out (1976)

Pastiche (1977)

Manhattan Transfer Live (1978)

Extensions (1979)

Mecca For Moderns (1981)

Bodies And Souls (1983)

Man-Tora! Live In Tokyo (1984)

Bop Doo-Wopp (1985)

Vocalese (1985)

Brasil (1987)

The Offbeat Avenues (1991)

The Christmas Album (1992)

The Manhattan Transfer Meets Tubby The Tuba (1994)

Tonin' (1995)

Swing (1997)

Spirit Of St. Louis (2000)

Couldn't Be Hotter (2003)

Vibrate (2004)

The Symphony Sessions (2006)

The Chick Corea Songbook (2009)

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!

A CD online megvásárolható!


Dalszövegek/Lyrics

Fotók/Photos


Vissza/Back

 copyright © László Zoltán 2010
e-mail: Literatura.hu