Színházi dramaturgia
A dráma olyan irodalmi műfaj, amely szövegének felépítési
módja folytán alkalmas színházi - vagy gépi kommunikáció esetén film-, rádió-
vagy televízió - előadásra. Eredetileg, egészen a XX. század elejéig, a drámák
előadása kizárólag színpadi játék formájában volt elképzelhető. Amióta azonban a
hang és a látható mozgás rögzíthető (hanglemez, magnetofon, filmszalag) és a
közvetlen érzékelés határain túlra továbbítható (telefon, rádió, televízió),
azóta a hagyományos színjáték mellé lépett a film, a hangjáték és a tévéjáték. A
dráma különböző szerkesztési módjai eredetileg a színház adott, és a maga
lehetőségein belül fejlődő sajá-tosságaihoz alkalmazkodtak. A gépművészetek
ezektől eltérő adottságai és lehetőségei módosították a dráma építkezésének
módszereit, noha maga a műfaj - a dráma - alapvető ismérvei azonosak valamennyi
drámai válfajban, hiszen minden előadás: emberek által megjelenített és a
néző-hallgató közönségben drámai hatás felidézésére alkalmas közös művészi
tevékenység. És ez akkor is igaz, ha a drámákat előadássá alkotó szereplők nem
élő emberek, hanem élő emberek jelzései, mint a különböző típusú bábjátékokban
(bibabo, marionette, vajang), az árnyjátékokban vagy trükkfilmekben. Ugyanakkor
azonban az is igaz, hogy nem minden cselekmény dráma, amelyet drámaközvetítésre
alkalmas kommunikációs művészet színterén és eszközeivel rendeznek. Egy színház
színpadán tartott sport-mérkóőzés (vívás, birkózás stb.), vagy egy színházban
tartott tömeggyűlés, amikor az elnökség a színpadon ül, ugyanúgy nem színjáték,
mint ahogy nem filmjáték a mozireklám, nem hangjáték a vízállásjelentés, és nem
tévéjáték sem a labdarúgó-mérkőzés közvetítése, sem az esti híradó. Ezek mellett
a drámakommunikációs színterek és eszközök még arra is alkalmasak, hogy
drámáktól eltérő műfajú irodalmi műveket közvetítsenek. A színpad, a rádió és a
képernyő versmondás célját is szolgálhatja, a rádióban jó hatással lehet epikus
műveket felolvasni. Egyéb művészetek számára is fontos közvetítő lehetőség a
színpad és a különböző gép-művészetek: zene, tánc, képzőművészet ma már nem is
nélkülözheti ezeket a kommunikációs módszereket és lehetőségeket. De mindez nem
drámaelőadás. Ugyanígy az irodalmi mű nem
dráma, ha nem alkalmas arra, hogy
egy másik művészet - a színművészet - megjelenítse. Ha például egy másik
műfajban - eposz-ban,
regényben, novellában stb. - írt irodalmi művet elő akarunk adni, akkor át kell
alakítani előadásra alkalmas felépítésű szöveggé, vagyis dramatizálni kell. A
dramatizált mű már dráma, de nem is azonos azzal a művel, amelyből
dramatizálták. Jó esetben azonos a témája, több kevesebb személye,
mondanivalója, de nem maga a mű, amelyet dramatizáltak. A dráma tehát irodalmi
műfaj, amely ugyanúgy olvasható, mint az
epika,
líra vagy
esszé. Célzata azonban
elsősorban nem az olvasás, hanem az, hogy alapja legyen egy másik művészet - a
színművészet - alkotásának: az előadásnak. Az előadás nem azonos a drámával.
Színpadról - vagy filmvászonról vagy rádióból, televízióból - nem a drámát
látjuk, halljuk, hanem az előadást, amelynek szövege a dráma, s amelynek
mozzanatait meghatározzák a dráma utasításai, de nem azonos az irodalmi művel.
Az irodalmi mű egydimenziós: az időben bontakozik ki, ahogy olvassuk. Térben,
hangokban nekünk kell elképzelnünk. A színpadi előadás négydimenziós: a tér
három kiterjedésében és az időben előttünk történik, személyeit látjuk,
szavaikat halljuk. A drámában zárójelben olvashatjuk, hogy X. vagy Y. (balról
belép) - a színpadon látjuk, hogy egy megfelelő öltözékben (jelmezben) járó élő
ember balról bejön. A dráma a négydimenziós valóságot átstilizálta egy
dimenzióra, az előadás az egydimenziós drámát visszastilizálja a valóság négy
dimenziójára. (Persze a film meg a tv csak három dimenzióra stilizál, mivel a
képen a harmadik kiterjedés csak művészi optikai csalódás; a rádió pedig az
olvasható egydimenziósságot ugyancsak egydimenziós hallhatósággá stilizálja át.)
Milyen tulajdonságai és lehetőségei vannak az előadásra alkalmas szövegnek,
vagyis a drámának? Erre a kérdésre válaszol a
dramaturgia tudománya. A
dramaturgia tehát tudomány: a valóság egyik jelenségét - ez esetben a drámai
műfajt - igyekszik minél általánosabb érvényű igazságokban, törvényszerűségekben
áttekinteni. Tapasztalati tudomány, tehát nem előírt követelményekkel
foglalkozik, ha nem a drámák vizsgálata útján vonatkoztatja el az egy esetnél
általánosabb érvényű jelenségeket. Nem használati utasítás, még kevésbé
szolgálati szabályzat, amelyet nem szabad megsérteni. Ellenkezőleg: a
szüntelenül gazdagodó tapasztalatok felhalmozódása. Minden újabb kor újabb
lehetőségeket ad a drámaszerkesztés módszereihez, de az új jelenségek nem teszik
érvénytelenné a régit. A régi törvényszerűségek újra meg újra felhasználhatók.
Shakespeare nem
tette érvénytelenné a görögöket,
Schiller,
Hugó vagy
Ibsen nem tette érvénytelenné
Shakespeare-t, sőt az új mindig sok mindent beépít az előző törvényszerűségekből
a maga újabb módszerének törvényszerűségei közé. Ibsen legalább annyit tanult
Szophoklész-től,
mint a modern svájciak (Dürrenmatt,
Frisch) a
középkori misztérium-októl
és moralitás-októl. A
drámatörténet a dramaturgiai gazdagodás története.
De miközben a dramaturgiai
lehetőségek szakadatlanul gazdagodnak, vannak alapvető törvényszerűségek,
amelyek kezdettől fogva jellemzők minden drámára, s amelyeknek hiánya kétségessé
teszi, hogy egyáltalán drámával állunk-e szemben. Ezek általában közösek a
színjátékok és a gépművészetek drámai válfajai esetében. Éppen ezek teszik a
gépművészetek (film, rádió, televízió) drámai válfajait is drámákká. Mert a
kidolgozás mozzanataiban a gépművészetek szakdramaturgiái sokban különböznek a
színjátékok dramaturgiájától, sőt a színjátékon belül is a különböző zenés
műfajok, táncjátékok, bábjátékok szakdramaturgiája sokban különbözik az
általános dramaturgiától. Általános dramaturgián a nem zenés (vagy legföljebb
kísérőzenés) színjátékok dramaturgiáját értjük. A különböző szakdramaturgiák
ehhez képest módosulnak többé vagy kevésbé. Itt mi a színjáték dramaturgiájáról
beszélünk oly módon, hogy elöljáróban összefoglaljuk a drámai művek
legáltalánosabb jellemzőit, tisztázzuk a dramaturgia használatos fogalmainak
értelmét, majd az évezredek különböző drámaszerkesztési módszerének néhány
jellemző példáját próbáljuk viszonylag részletesen elemezni, hogy az olvasó - a
színházbajáró és olykor drámákat is olvasó -közönség megismerkedhessek azokkal a
szempontokkal, amelyek egyszerűbbé teszik számára a drámák szerkezeti
áttekintését, s ezzel önmaga számára fokozza az olvasott dráma vagy a látott
előadás művészi gyönyörűségét; vagy megkönnyítse az ösztönösen érzett hibák
tudatosítását: tehát a maga és mások előtt megfogalmazott helyeslő,
elmarasztaló, vagy részletesebben elemző kritikát a művek művészi
megvalósításáról.
A köznapi nyelvben drámának olykor a komoly hangú
színjátékot nevezzük, ellentétben a vidám hangvételű játékokkal. Ez a
szóhasználat pongyola, és semmiképpen sem szakszerű. A dramaturgiában dráma
minden színművészeti előadásra alkalmas szöveg, akár komor, akár vidám. Dráma a
tragédia is, a színmű
is, a vígjáték is, a legféktelenebb
bohózat is. A dráma a műfaj neve, ellentétben az elbeszélő jellegű
epikával, az érzelmi-indulati jellegű lírával, az elmélkedő esszével és a saját
élményeket idéző memoárokkal. Dráma minden olyan irodalmi mű, amelyre érvényesek
a dramaturgia törvényszerűségei. Az epikához és lírához képest a történelemben
viszonylag későn fejlődött ki a dráma, akkor, amikor a társadalom fejlődésében
már megvolt a lehetőség a színházakra és a színjátszásra. Ha volt is a színház
előtt drámai feszültségű mű, az még nem volt dráma.
A színháznak is megvoltak
az előzményei különböző népi játékokban és vallásos szertartásokban, de a
legszín-házszerűbb játék sem volt színház, amíg nem alakult ki hozzá a dráma.
Színház és dráma tehát egyszerre, egymást feltételezve született meg akkor,
amikor a társadalom elérkezett egy olyan fejlődési fokra, amely egyrészt
alkalmas volt a színházban előadott drámák szervezési fejlettségére, másrészt,
amikor olyan sokan éltek-dolgoztak egymás közelében, hogy lehetőség volt
színházi közönségre. Ilyen méretű fejlődéshez vagy városra, vagy népes fejedelmi
udvarra, vagy közös munkahelyekre van szükség, s ez csak az árutermeléssel
alakulhat ki. Árutermelés legkorábban a rabszolgatartó társadalmak legfejlettebb
korszakaiban bukkanhatott fel a történelemben. Akkor növekedtek várossá a
települések, akkor népesedtek udvartartássá a királyi kíséretek. Akkor
keletkeztek az első színházak, tehát akkor született meg a dráma műfaja. Ha
valami nagy történelmi változás folyamán megszűnik, hanyatlik az árutermelés,
akkor a városok visszafejlődnek, a királyi környezet összezsugorodik. Ilyen
folyamat volt az ókor lehanyatlásakor megindult népvándorlás. Meg is szűnt -
csaknem ezer évre - az európai színjátszás. És amikor a feudalizmus idővel újra
eljutott az árutermeléshez, hamarosan újfajta színház bontakozott ki, újfajta
drámával. Méghozzá nem is a múltak nyomán, hanem az adott intézmények
körülményei között. Eddigi ismereteink szerint a színház és vele a dráma (vagy a
dráma és hozzá a színház) különböző időkben és különböző helyen, egymástól
függetlenül négy ízben kezdődött: Görögországban az i. e. VI. században, Kínában
ennél később, bár pontosan meg nem határozható időpontban, Indiában az i. e. II.
század körül, és Nyugat-Európában az i. sz. XII. században.
Mind a négy
esetben vallási szertartás elvilágosiasodása volt az a folyamat, amely
létrehozta a színházat. Görögországban
Dionüszosz isten
kultuszából, Kínában a hadisten tiszteletére rendezett haditáncokból, Indiában
Shiva isten táncosnőinek a bajádáráknak (bajadérok) templomi táncaiból, a
középkorban pedig a mise szertartásából formálódott ki a színházi gyakorlat. S
ehhez a gyakorlathoz alkalmazkodtak a korai drámai szövegek. Természetes, hogy
ezek nagymértékben különböztek egymástól. De bármennyire különböztek, a drámai
szövegekben mégis voltak közös mozzanatok, amelyek nélkül ezeket a szövegeket
nem lehetett volna előadni, vagyis előadássá változtatni.
Ezek a közös
mozzanatok teszik drámává a drámát, ezek nélkül nincs dráma. A legdöntőbb közös
mozzanat minden drámában, hogy személyek egymástól eltérő szándéka találkozik,
ebből egymásnak feszülő ellentét lesz, amelynek eredményeképpen más helyzet áll
elő, mint a mű kezdetekor. (Ez az alapszabály a különböző irányzatokban annyiban
módosult, hogy elképzelhető drámai küzdelem effektíve szemben álló, emberi erők
megjelenítése nélkül is, pl. az egyén és a sors; az egyén és a láthatatlan,
elidegenedett társadalmi erők; az egyén és a saját lelkivilága, morálja,
magatartása között létrejövő ellentétek formájában is.) A személyek drámai
ellentétét nevezi a dramaturgia konfliktusnak. Azt a folyamatot, amely egy adott
helyzetből a másikba vezet, cselekménynek, mondjuk. A drámai cselekmény
kimondott szavakon, leggyakrabban párbeszédeken keresztül zajlik le. A
cselekményt előre vivő kimondott szövegeket a beszélgetés görög nevén
dialógusnak, nevezzük. Megtörténik olykor, hogy valamelyik drámai személy
egyedül, magában beszél - ez a monológ; vagy mások előtt, de anélkül, hogy
hosszú szövegét a hallgatók megzavarnák - ez a tiráda. De tágabb értelemben a
monológ és a tiráda is dialógus, amennyiben előre viszi a drámai cselekményt. A
drámai műfajnak tehát a legáltalánosabb és nélkülözhetetlen ismérvei: a
személyek, a cselekmény, a konfliktus és a dialógus. Minden egyéb esetleges,
idővel változó vagy táguló dramaturgiai elem, de ahol ebből a négy alapelemből
csak egy is hiányzik, ott drámáról már nem beszélhetünk. Az már csak másodlagos
kérdés, hogy hány személy kell a konfliktus ábrázolásához, hogy milyen
szerkezetben és milyen hosszan kell kidolgozni a cselekményt. És még az is
előfordul, hogy a dialógus nem kimondott szavakban, hanem érzelmeket,
szándékokat vagy éppen gondolatokat jelző mozdulatokban jelenik meg (pantomim,
táncjáték) - de ez csak akkor tekinthető dialógusnak, ha átfordítható
cselekményt hordozó és előre vivő szavakra. Eddig a dramaturgia fogalomtana.
Ha a dramaturgia tisztázta ezeket az alapfogalmakat, a kérdések következő
csoportja, amelyre választ kell adnia, hogy az eddigi gyakorlat szerint milyen
szerkesztési formákban fogalmazható meg a személyek hordozta drámai cselekmény,
és történelmileg hogyan gazdagodott eddig a drámai formavilág. Ez a dramaturgia
formatana. Végül a dramaturgia felveti a dráma és a közönség viszonyát. Itt
lélektani, esztétikai és erkölcstani problémák fonódnak össze, hátterükben
történelmi-szociológiai összefüggésekkel. Ez a dráma tudatosító, régebbi
szakkifejezéssel „lélektisztító" hatásának problémavilága, az ókor óta
használatos görög szóval a katarzis-elmélet.
A következőkben röviden igyekszünk vázolni a fogalomtant, majd a formatant és a
katarzis-elméletet, hogy az olvasó tisztában legyen azzal a gondolatkörrel,
amelyen belül nemcsak kritikai, hanem a tudatos esztétikai élmény megszerzése
miatt is hasznos figyelni azokat a drámai műveket, amelyeket legtöbb esetben nem
is olvasni szoktunk, hanem a színművészet által előadássá változtatva színpadi
játékként nézünk.
A dramaturgia tudományáról Arisztotelész óta (i. e. IV.
század) beszélhetünk. Arisztotelész Poétika című elmélkedésében a már akkor
általánosan elismert értékű görög tragédiák alapján mutatta ki a drámák közös,
törvényszerűségeknek mondható mozzanatait. Ez az antik dramaturgia azóta is
alapja minden drámatudományi gondolkodásnak, legalapvetőbb igazságai érvényesnek
bizonyultak minden drámára. Itt jelenik meg először az a felismerés, hogy
cselekmény és jellemek (vagyis személyek) elválaszthatatlan egységet alkotnak. A
cselekmény a jellemek cselekedeteiből alakul ki, illetve a cselekményt jellemek
hajtják végre. Az egy-egy drámai személyre vonatkozó valamennyi tulajdonságot
együttesen nevezzük drámai jellemnek. Persze kizárólag azokat a tulajdonságokat,
amelyek a dráma szövegéből kiolvashatók vagy kikövetkeztethetők. A cselekmény
csakis azért haladhat a maga vonalán, mert a személyek jellemtulajdonságai így
határozzák meg. Ha például Bánk bánnak másféle jelleme volna, ha mondjuk
egyáltalán nem izgatná, mi történik családi életében, ugyanakkor Gertrudis nem
volna az a konok akaratú, kihívó királynő, és Ottó nem volna léha - akkor Katona
József tragédiájának nem lehetne az a cselekménye, ami lejátszódik előttünk.
Elegendő, hogy egyetlen jellem más legyen, és menten más lesz a cselekmény. A
drámai jellemnek tehát következetesnek kell lennie. Ez nem azt jelenti, hogy nem
lehet következetlen embert drámai jellemmé formálni, de akkor a
következetlenségéhez kell következetesnek lennie. Ezek a drámai jellemek
lehetnek soha meg nem ismétlődő módon egyediek, lehetnek úgy egyediek, hogy
magatartásukkal egész sor különböző emberre jellemzőek, és lehetnek annyira
általánosak, hogy csakis közös tulajdonságokat viselnek; továbbá lehetnek igen
részletesen, sok tulajdonsággal ábrázoltak, és lehetnek kevés vagy éppen
egyetlen jellemvonás hordozói - de mindenképpen túlmutatnak saját egyéniségükön,
és valamiféle emberi magatartást jelképeznek. A jellemek egyszerre egyedien
megfogalmazott és jelképesen általános érvénye együtt teszi a drámai személyt
tipikussá. Minél tipikusabb egy személy - tehát minél egyedibben sűríti magába a
társadalmilag általánosat -, annál művészibb az ábrázolás.
A személyeknek a
cselekmény kibontásában különböző a jelentőségük. Fontosságuk szempontjából
tehát fölé- és alá rendelt helyzetben vannak. A személyeknek ezt a rangsorát
nevezzük a jellemek hierarchiájának. A hierarchia élén áll a dráma hőse.
Egyáltalán nem szükséges, hogy köznapi értelemben hősi jellegű ember legyen;
gyáva, pipogya, tétovázó, sőt alantas erkölcsiségű jellem is lehet drámai hős. A
gyakran megtévesztő hős nevet onnét kapta, hogy az ókori görög drámákban -
amelyek alapján Arisztotelész megalkotta a klasszikus dramaturgia fogalomtanát
és megállapította a törvényszerűségeit - a főszemély általában félisten, görögül
hérosz, tehát magyarul hős volt. Innen származik a dráma vezető személyének
elnevezése. Dramaturgiai értelemben az a hős, akinek cselekménybeli sorsában
megnyilvánul a mű eszmei mondanivalója. Őróla, törekvéséről, összeütközéséről és
szándéka eredményéről szól a dráma. Ha ennek a hősnek a törekvése egyirányú
azzal, amit az olvasó, a néző helyes magatartásnak tud, tehát megfelel a
közerkölcsiségnek, célja a haladás, a jobb-szebb emberi jövő, az emberségesség,
a közösségben helyesnek elismert célokra irányul, akkor pozitív hősről
beszélünk. Ha ezzel ellentétes irányú, akkor negatív hősről. A hős pozitív vagy
negatív mivolta etikai-szociológiai kérdés, és a társadalom objektív haladási
iránya dönti el. Nem azonos tehát a rokonszenves vagy ellenszenves egyéniséggel.
Schiller Stuart
Máriájában Mária sokkal vonzóbb, rokonszenvesebb egyéniség, mint a rideg
Erzsébet - történelmileg-etikailag mégis Erzsébet a pozitív és Mária a negatív
hős. A pozitív hős ellenfele, aki a hős szándékainak keresztezésére törekszik, a
dramaturgia nyelvén az intrikus. A negatív hős ellenfele a pozitív ellenhős. Az
intrikus vagy az ellenhős törekvésvonalát nevezzük ellencselekménynek. A két
törekvés összeütközik, ebből a konfliktusból származik az egész cselekmény. A
cselekmény kibontakozását gyorsítják vagy lassítják, tehát befolyásolják a többi
személyek. Ezek közül némelyiknek az a dramaturgiai funkciója, hogy léte és
jelenléte alkalmat ad a hősnek vagy ellenfelének, hogy szándékát kifejtse. Ezek
a bizalmasok. Van személy, aki csak egy vagy ritka pillanatban jelenik meg,
tehát jellemüket tömörítve kell ábrázolni. Ezek az epizodisták. Elég gyakori az
olyan személy, aki a cselekményen belül a szerző véleményét fűzi az
eseményekhez. Néha nincs is egyéb funkciója, de ha részt is vesz a
cselekménymozgatásban, jelentősége mégis elsősorban a nézők-olvasók
tájékoztatása a szerző véleményéről. Ez a rezonőr. (Már az ókori drámában is
találkozunk vele, de a polgári drámaírásra különösen jellemző.) Mindezeknek a
személyeknek több vagy kevesebb jelzővel körülhatárolható jellemük van. Ezekből
a személyekből alakulnak az előadásban a szerepek. A szerep az egy-egy
személyhez kapcsolódó szöveg, ahogy azt megfelelő jelmezben, kellékekkel,
gesztusokkal eljátssza a színművész, aki szerepel az előadásban. A szereplés: a
színész személyt életrekeltő munkája. A szerző személyeket (jellemeket) ír,
ezeket : mint szerepeket a rendező osztja ki, és a színész mint szereplő
eljátssza. A köznapi beszédben olykor pongyolán keverik ezeket a dramaturgiai
műszavakat.
Ókori görög színház |
Reneszánsz színház |
A klasszikus színház |
A cselekményt tehát személyek ellentétes törekvése fejleszti ki.
Ha nincs egymással összeütköző ellentétes törekvés, akkor nincs cselekmény,
tehát nincs dráma. Valakinek okvetlenül akarnia kell valamit, és valakinek ezt
okvetlenül akadályoznia kell. Ha két ember megbeszéli, hogy mi a teendő az ipari
termelésben, mindenben egyetértenek, majd kiadják az utasítást, amelyet az
illetékesek azonnal végre is hajtanak - ez örvendetes közgazdasági jelenség, de
nem dráma. A dráma ott kezdődik, hogy a beszélgetők már eleve sem értenek egyet,
és ellentétes rendelkezéseket adnak ki, vagy ha egyetértenek, akkor az
illetékesek nem akarják végrehajtani az utasítást. Ez esetben már az ellentétből
a legkülönbözőbb emberi viszonylatok és küzdelmek következhetnek, pl. vetélkedés
vagy irigység, az önkényeskedés vagy alávetettség küzdelme stb. Az egyetértésből
ezek nem derülnek ki, de a szemben álló törekvések túlmutatnak magukon, és
általánosabb jellegű emberi-társadalmi viszonylatokat fednek fel. Ilyen
helyzetben már elkezdődhetnék egy drámai cselekménysorozat, amely valami más
helyzet felé vezet, mint ahogyan indult. A cselekmény folyamata azután azonos
lesz magával a drámával. Éppen ezért a cselekmény nem azonos a mű témájával. A
téma csupán a személyek törekvésének és az ellentétek kibonyolódásának
összefoglalása. De ugyanazt a témát meg lehet írni elbeszélő költeménynek,
regénynek, novellának, esetleg drámának is, de olykor meg is lehet festeni,
szoborcsoportot lehet faragni belőle.
Lessing óta esztétikai
közhely, hogy a Laokoon szoborcsoport és Vergilius Aeneise II. énekének az a
néhány sora, amely Laokoon és fiainak haláláról szól - ugyanazt a témát jeleníti
meg: egyik a költészet, másik a képzőművészet egymástól merőben különböző
eszközeivel. A téma akkor lesz drámai, ha mozzanatait úgy tagoljuk és úgy
szerkesztjük, hogy alkalmassá váljék színművészek által való, drámai hatású
előadás szövegének. A téma drámai tagolása és szerkesztése a cselekmény. A
drámai cselekmény mindig konfliktus-kibontás. A klasszikus dramaturgia úgy
képzelte, hogy minden konfliktus addig tart, amíg a hős elbukik, vagy úgy győz,
hogy ebben más bukik el, a bukás pedig azonos volt a fizikai megsemmisüléssel ;
vagy addig tart, amíg a hős vagy ellenfele végérvényesen nevetségessé válik, s
így a nézők tudatában erkölcsileg bukik el. E szerint minden drámától elvárták,
hogy vagy tragédia,
vagy komédia legyen. Ez
az eredetileg Arisztotelésztől származó, de két évezredig érvényes dramaturgiai
tétel már kezdetben sem volt igaz, azaz nem felelt meg a tényleges drámai
gyakorlatnak, amely számos átmenetet ismert tragédia és komédia között. A XVII.
században Racine, aki
nemcsak nagy drámaíró, de kitűnő dramaturgiai elmélkedő is volt, leszögezte,
hogy a tragédiához nem kell fizikai megsemmisülés. Az életben maradás néha
megrázóbb a halálnál is. Végre a XVIII. században
Diderot, Arisztotelész óta a
dramaturgia legfontosabb gondolkodója megállapította, hogy a tragédián és
komédián belül közbülső lehetőség is van: a komoly hangvételű, de bukásig el nem
menő, lényegében kiegyező helyzetet teremtő színmű. Diderot nyomán dolgozta ki
nem sokkal később Lessing a drámai műfajárnyalatok rendszerét, amely mindmáig
alapja a drámák műfaji osztályozásának.
A dráma hangulati töltését és a
cselekmény kibonyolódását, tehat azt, hogy tragédia, vígjáték, esetleg bohózat
vagy kiegyezéses színmű lesz - nem a cselekmény konfliktusa dönti el. Ugyanabból
a konfliktusból lehet tragédia is, kiegyezés is, sőt néha vígjáték is. A
jellemek minősége formálja a cselekményt. De a jellemek nem azért cselekszenek
csupán, mert ilyen a természetük, hanem azért, mert természetükkel a konfliktus
folytán belekerültek a cselekménybe, amely rákényszeríti őket, hogy
cselekedjenek. Arisztotelész híres megállapítása erre vonatkozólag: „Az emberek
nem azért cselekszenek, hogy kimutassák jellemüket, hanem cselekszenek, és
eközben kiderül a jellemük." Tehát nemcsak a jellem formálja a cselekményt,
hanem a cselekmény provokálja a jellemet. Jellemek nélkül nincs cselekmény,
cselekmény nélkül nem derül ki a jellem. A jellemcselekmény mechanizmushoz
szükséges a konfliktus, amelynek előfeltétele egy helyzet, amely szembeállítja
az ellentétes törekvéseket. Ez a helyzet és benne a konfliktus ugyanúgy egyedi
és egyediségével általános érvényű, mint a jellemek. Tehát itt is indokolt a
tipikusság igénye. Tipikus voltát az adja meg, hogy minden drámai konfliktus egy
ábrázolt vagy jelzett társadalom körülményei között alakul ki. Minden társadalom
telítve van szükségszerű konfliktusokkal : ez a valóság törvénye. A bontakozó új
és a múlandó, de létéhez ragaszkodó régi szüntelenül új ellentéteket szül; ezen
a minden korban és körben alapvető ellentéten belül érdekellentétek,
vetélkedések, hatalmi, gazdasági, szerelmi, hiúsági törekvések,
véleménykülönbségek kisebb, na gyobb és még nagyobb konfliktusokra adnak
alkalmat. Ezek objektív konfliktusok: társadalmi tények, ezekből formálja a
dráma szerzője azt a konkrét konfliktust, amely alapja lesz a drámai
cselekménynek.
A cselekmény tehát folyamat, amelyet a konfliktus folytán a
személyek cselekedetei visznek a kiinduló helyzetből a befejező helyzetig. Ezek
a cselekedetek - ha társulnak is fizikai tettekkel (csók, pofon, emberölés,
ökölrázás, nyájas mosoly stb.) - egymáshoz intézett szavakban, ritkábban
monológban nyilvánulnak meg. Tehát a dráma szövege: dialógus. A dialógus egy
része a helyzet közlését és a jellem kibontását szolgálja, de java része a
cselekmény előrevitelét. A drámában mindent a dialógusokból tudunk meg. A
dialógus egyben az egyénítés eszköze is. Ahogy az ábrázolás művészisége a
jellemek és helyzetek egyedit-általánost egységbe teremtő megrajzolásától függ,
a stílus művésziségét a dialógusok megfogalmazása adja. Végső fokon a dialógusok
egymásutánja maga a dráma, amelyen belül életre kelnek a személyek és
kibontakozik a konfliktushoz vezető cselekmény.
Meg kell még itt jegyezni,
hogy habár nem dramaturgiai szükségszerűség, de előfordul olyan drámaszerkesztés
is, amely jellemek nélküli, tehát személyiséget nem hordozó szerepeket is
alkalmaz, olyan szövegekkel, amelyek kívül esnek a dialóguson. Ezek általában
helyzeteket közölnek, vagy epikusan kötnek össze drámai részleteket, vagy a
drámán kívül mondják el a szerző véleményét egyről-másról. Ilyen a prológusok
szerepeltetése, vagy a narrátor beiktatása. Ezek drámán kívüli mozzanatok,
amelyek hatásosak is lehetnek, szellemesek és költőiek is, de olykor kétséges,
vajon szükségesek-e valóban.
Jellem, cselekmény, konfliktus, dialógus mindig
szükséges: ezek nélkül nincs dráma. Hogy azután ezekből az elemekből hogyan lesz
dráma, az a dramaturgia következő fő részének, a drámaszerkesztésnek a
problémavilága.
A drámák szerkesztési, formai lehetőségeivel, illetve az
évezredek folyamán felbukkanó újabb és újabb törekvésekkel a drámatörténet
foglalkozik. A dráma-történet egyrészt az irodalomtörténet része, hiszen a dráma
szövege - irodalmi mű. Másrészt azonban a drámatörténet elválaszthatatlan a
színháztörténettől és a dramaturgiai elméletek történetétől, hiszen a dráma
olyan irodalom, amelynek célja - az előadás. A drámák formáira nemcsak a
különböző korok tudatosított társadalmi feladatai, esztétikai eszményei,
tudományos és művészeti általános fejlettsége hat, hanem a színház technikai
fejlődése is. A színház technikájának pedig a kor általános technikai
fejlettsége adja az alapot.
Szophoklész még nem gondolkodhatott forgószínpadban,
Moliére-nek eszébe sem
juthatott, hogy villanyreflektor segítségével adjon nyomatékot egy tirádához. A
színpadtechnika is szüntelenül gazdagodik, és ez is folyvást gazdagítja a drámai
kifejező lehetőségeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy a fejlettebb technika
szükségszerűen jobb drámákat hoz létre. Lehetett remekműveket írni a
legkezdetlegesebb színpadi körülmények között is, és a leggazdagabb
színpadtechnikai lehetőségek sem inspirálnak remekműveket. A technikai fejlődés
nem az esztétikai vagy etikai színvonalat emeli, hanem a szerkesztési
lehetőségeket bővíti. Az új szerkesztési módok azonban nem teszik érvénytelenné
a régieket. Ebben különbözik a művészetek fejlődése a tudományokétól. Egy új
tudományos igazság az addigi igazságok egész sorát teheti érvénytelenné vagy
szűkebb érvényűvé. Egy új művészeti eredmény nem homályosítja el az addigi
értékeket, hanem melléjük sorozódik. Michelangelo szobrai nem érvénytelenítik az
antik görög szobrokat, Bartók nem teszi érvénytelenné Beethovent, Shakespeare
nem Szophoklész helyére, hanem melléje lép és így tovább. Az viszont igaz, hogy
minden esztétika, s ezen belül minden művészeti szakelmélet, így a dramaturgia
is azonnal módosul, amint egy új művész új módszerekkel, új szerkesztési
technikával fejezi ki a maga mondanivalóját. És minden elmélet, amely az addigi
eredmények egésze, vagy éppen az addigi eredmények egy kiválasztott és
eszményített része alapján kíván kizárólagos értékrendet megállapítani -
érvénytelenné válik, amint a gyakorlat bebizonyítja, hogy más eszközökkel
hasonló értékű vagy éppen értékesebb műveket lehet létre hozni. Ezért volt
szükségképpen avulásra ítélve
Boileau sokáig hatásos - és kötelezőnek szánt - elmélete, amely egy
szűken értelmezett, antikra stilizált
klasszicizmus-nak igényelt
kizárólagosságot.
Csehov: Cseresznyéskert |
Shakespeare: Hamlet |
Szophoklesz: Oidiposz király |
Racine és Moliére nagyon nagy drámaíró,
Gorkij,
Brecht és
Dürrenmatt
elsőrangú drámaíró, de egyikükre sem lehet olyan dramaturgiát építeni, amely
kizárná a tőlük eltérő jellegű művek remekmű-lehetőségét. Ilyen dramaturgiát még
Szophoklészre, Shakespeare-re, Schillerre,
Csehov-ra vagy Ibsenre sem lehet
felépíteni. Viszont ugyanezekből a klasszikus szerzőkből, hozzájuk sorolva a
drámafejlődésben továbbható törekvések nagyjait, például a spanyol barokk
főalakjait - Vegá-t,
Calderon-t -, meg a
romantikus dráma iránymutatóit -
Byron-t, Hugó-t
-, a jelentékeny naturalistákat -Strindberg-et,
Hauptmann-t - és
századunk különböző törekvéseinek legjelentékenyebb képviselőit -
O'Neill-t,
Pirandelló-t,
Miller-t -
össze lehet foglalni legalábbis az európai színjáték eddigi formai lehetőségeit,
drámaszerkesztési módjait és törekvési irányait. Európai színjátékról
beszéltünk. És ezzel némiképpen le is szűkítettük dramaturgiánk területét.
Valójában ugyanis a dráma és a drámatörténet, s vele a dramaturgia, ennél is
bővebb. A kínai és indiai színjáték, majd a hasonlóképpen távol-keleti japán
színjáték sok mindenben független és más jellegű, mint az általunk megszokott
élményeket adó drámairodalom és színházművészet. De úgy hisszük, hogy az eddigi
világtörténelemben, Európa sajátos sok ezeréves története folytán, a
drámatörténet fővonala az az európai fejlődés, amely későbbi századaiban, amikor
megismerte a távol-keleti kultúrákat, nem is zárkózott el, és egyben-másban
tanult is tőlük. De az is igaz, hogy az európai hatás a távol-keleti színházakra
sokkal nagyobb, sokkal lényegesebb volt. Ezért mint fővonalat tekintjük és
szűkítjük területünket az európai színjáték eddigi dramaturgiai eredményeire,
egyáltalán nem tagadva, hogy a távol-keleti drámairodalom az egész emberiséget
gazdagító remekműveket is létre hozott, amelyek nem maradtak hatástalanul a
dráma egészének történetére. Annyi bizonyos - vagy legalábbis igen valószínű -,
hogy a színjáték művészete (ez együtt dráma és színház) a görög fejlődés
folyamán alakult ki először, és az i. e. V. század nagy klasszikus szerzőinél (Aiszkhülosz,
Szophoklész,
Euripidész) már
együtt van a drámai műfaj valamennyi nélkülözhetetlennek állított eleme:
személyek, cselekmény, konfliktus, dialógus. És bármennyire másféle íróművészek
voltak is a különféle drámák költői, utólag tekintve igen sok közös mozzanat
teszi kétségtelenné az olvasó vagy a néző számára, hogy valamennyiük valamennyi
műve - antik görög dráma. A versforma, a kórus jelenléte, a cselekmény
tagolódása magáé a koré; a korjelenségeken belül mutatkozik meg a művész -
többiekétől különböző - egyéni sajátossága. Ez az antik dráma a miénktől merőben
eltérő színházi formában keletkezett; az antik színház jobban emlékeztetett a
mostani stadionokra, mint a mostani színházakra. Ez a színháztípus az antik
drámával s az antik kultúrával együtt lehanyatlott, amikor a népvándorlás
lovasai elárasztották a széthulló római birodalom térségeit. A kezdeti
középkornak nem volt árutermelése, tehát nem voltak igazi városai, sem igazán
népes udvartartásai - így nem volt színháza sem. Amikor évszázadokkal később a
hűbéri társadalom eljutott az árutermelésig, akkor újra megnövekedtek a városok,
a királyi kíséretek udvartartásokká népesedtek - és újraszületett a színház.
Ennek a középkori színháznak a drámája alig-alig hasonlított a mi drámáinkhoz,
ámbár természetesen itt is személyek konfliktusából alakuló dialógusokra bontott
cselekmény folyt. Csakhogy itt a személyek jórészt elvont, jelképes alakok,
megszemélyesített fogalmak és erkölcsi tulajdonságok, a konfliktusok erkölcstani
vagy teológiai képletek, a cselekmények példázatok, és ami a legfó'bb különbség:
nem a dráma hősének van cselekvő szándéka, hanem a hős leikéért folyik a
küzdelem a mennyei és pokolbeli erők, illetve jó és rossz befolyások között. A
hősnek itt nincs szoros értelemben vett jelleme, mert magát az emberiséget
jelképezi: akárki lehet, megvan benne minden emberi tulajdonság és lehetőség.
Akinek pedig minden tulajdonság az egyéniségéhez tartozik, annak nincs
egyénisége. Ugyanakkor ennek a középkori játéknak a színpada már nagyon
emlékeztet a mi színpadunkra: a színészek díszletek között, jelmezben,
kellékekkel játszanak, egyes helyeken már ismerik a süllyesztőt és a
forgószínpadot is.
Az ókori dráma már a mi drámánk, de színpada még nem a mi
színpadunk. A középkori dráma nem a mi drámánk, de színpada már a mi színpadunk.
A mai értelemben vett európai színjáték akkor kezdődik, amikor a reneszánsz
folyamán az ókori típusú dráma a középkori típusú színpadon jelenik meg. Ez a
soklehetőségű színpad nagy teret ad az ókortól örökölt dráma szerkezeti
továbbfejlődésére. És a XVI-XVII. század folyamán kialakul a drámaszerkesztés
három alaptípusa: az angol reneszánsz gyakorlatában az un. jelenettechnika, a
francia klasszicizmus-ban kötelezőnek tetsző un. felvonástechnika, és a spanyol
barokk átmeneti formája, amely felvonástechnikán belül alkalmazza a
jelenettechnikát. A drámai szerkezet egysége a jelenet. Jelenetnek mondjuk azt a
dialógust, amely helyszínváltozás nélkül, időbelileg szakadatlanul, azonos
személyek között folyik. Tehát ha a helyszín változik, ha az időben ugrás
következik be, vagy változik a dialógusban részt vevő személyek száma, akkor
vége a jelenetnek, és új jelenet kezdődik. Az angol reneszánsz drámában - fő
alakja Shakespeare - ezek a jelenetek úgy peregnek egymás után, hogy minden, ami
előremozdítja a cselekményt, a szemünk előtt jelenik meg. Dramaturgiailag csak
annak van jelentősége, ami láthatóan és hallhatóan történik a jelenetek
folyamán. Függönyt nem kell leereszteni (nem is ismerték a függönyt), és ha
később meg is szakították az előadást kisebb-nagyobb szünetekkel, merőben
mindegy, hogy hol eresztik le (vagy húzzák össze) a függönyt. Itt a felvonás
szónak nincs értelme, még ha a francia dramaturgia hatására felvonásokra
tagolták is a dráma írott szövegét, és ha a közönség pihentetése végett olykor
szünetet is tartanak. Valójában a jelenet-technikában a cselekmény egyvégtében
folyik, a szünetnek nincs dramaturgiai indokoltsága.
Ezzel éppen ellentétes a
francia klasszicizmusban kikristályosodott felvonástechnika - fő alakja
Corneille,
Racine,
Moliére -, amelyben lényeges, cselekménymozgató mozzanatok
játszódnak a színpadon kívül, a függöny mögött, a felvonások közt eltelt időben.
Itt le kell ereszteni a függönyt, hogy a közönség érezze az idő múlását. Itt nem
az a fontos, amit látunk, hanem az, hogy a fontos mozzanatokat hogyan veszik
tudomásul a személyek. A jelenettechnikában a hangsúly az eseményen van, a
felvonástechnikában az események lélektani hatásán. Itt az igazi egység nem a
jelenet (persze azért itt is van jelenet), hanem a konfliktus kibontakozásának
egy-egy szakaszát összefoglaló, függönynyitástól függönyzárásig terjedő
felvonás. A francia klasszikus dráma általában (bár nem mindig) öt felvonásos
volt, ami megfelelt az antik dramaturgiából származó cselekménytagolásnak. E
klasszikus tagolás szerint minden konfliktus a cselekmény folyamán öt fejlődési
szakaszon megy át:
1. megtudjuk, kikről van szó és milyen ellentét van közöttük
(expositio),
2. az ellentétek szembekerülnek és megütköznek (comparatio),
3. az ellentét tetőfokára hág (climax),
4. sorsfordulat áll be az egyik fél
javára (crisis),
5. a konfliktus kibonyolódása, az új helyzet (conclusio).
Az
expositióból a conclusio felé vezető út: a bonyodalom (complicatio), amelyben
nemcsak előrevivő mozzanatokkal találkozunk, hanem hátráltató, kibontakozást
akadályozó jelenségekkel is (peripathia). Természetesen ezek a
cselekményszakaszok többé-kevésbé megtalálhatók minden konfliktus
lebonyolódásánál, bármilyen technikával írják a drámát, de a felvonástechnikában
élesen elkülönülnek egymástól. A francia dramaturgia éppen azt várta el, hogy
egy-egy felvonás pontosan megfeleljen a cselekmény ötös tagoltságának.
A
spanyol barokk dráma más meggondolásokkal
szerkesztett. Eszerint minden konfliktusnak három fő mozzanata van: amikor
elkezdődik, amikor tetőpontjára hág, és amikor kibonyolódik. Ábrázolni kell
tehát azt a három napot, amelynek folyamán a három fő mozzanat lejátszódik. Ez a
három nap következhet egymás után, de akár évek is telhetnek el közöttük. A
szövegből ki kell derülnie, mennyi volt az időmúlás. Ez a három nap adja a három
felvonást. De egy-egy mozzanatot minden oldalról be kell mutatni, tehát egy
felvonáson belül olyan gyorsan pergő jelenetek egymásutánjában, mint amilyeneket
az angol jelenettechnikából ismerünk. A drámaszerkesztés nagy vonalaiban
mindmáig ennek a három lehetőségnek a továbbfejlesztése. A drámákat vagy
jelenettechnikával írják, vagy felvonástechnikával, vagy a kettő vegyítésével.
Ibsen-nél és
Csehov-nál a felvonástechnika további útját ismerhetjük fel;
Brecht-nél a jelenettechnikáét;
Schiller általában vegyíti a
két módszert, de pl. a Stuart Máriában a legtisztább felvonástechnikával él.
Ezek a többfelvonásos vagy sokjelenetes drámák általában egész színházi estéket
töltenek be. Vannak azonban ezeknél rövidebb terjedelmű drámák. Ilyenek a
konfliktust összetömörítő egyfelvonásosok. És vannak egyetlen drámai fordulatot
(legtöbbször vidám fordulatot) megjelenítő jelenetek. Ez utóbbiak leginkább a
kabaré-esztrád típusú irodalomban szokásosak.
Ami a dialógusok formáját
illeti, lehetnek versesek vagy prózaiak, esetleg a két prozódiai lehetőség
vegyítései. Az ókori drámák mindig végig versesek voltak. Shakespeare-nél a
verses szövegben meg-megjelenik a próza is (főleg a népi alakok beszélnek nála
prózában, de ez nem következetes módszer, mert pl. Hamlet is prózában ad
utasításokat a színészeknek). A XVIII. századig a dráma általában verses,
legföljebb a vígjátékokat írják olykor prózában. Egy-egy korra, illetve
stílusirányra jellemző is a dráma versformája.
Diderot a XVIII. században
honosítja meg a prózát a komoly hangvételű drámák eszközéül. A XIX. században
már természetes a prózai dialógus. De közben mindig megmarad a verses lehetőség
is. És habár túlnyomóvá vált a prózai dráma, úgy látszik, századunkban megint
előre tör a verses vagy részben verses dialógus (Hochhuth,
Peter Weiss,
Heltai
Jenő, Illyés Gyula stb.).
A forma, illetve szerkesztési mód semmiképpen sem
jelent esztétikai alsóbb- vagy felsőbbrendűséget. Viszont kétségtelen, hogy
bizonyos témák vagy bizonyos hangulatok jobban ragadhatok meg így vagy úgy. A
szerzőnek esetenként kell eldöntenie, hogy művét milyen szerkesztési módszerrel,
milyen stílusmegoldással valósítsa meg. Nincs az a forma, amelyben remekművet ne
lehetne írni, és nincs az a módszer amellyel fércművet ne lehetne előállítani. A
formai megoldás mindig eszköz, amelynek segítségével drámai hatást kell
gyakorolni a közönségre.
A dráma és a közönség kapcsolata a dramaturgia
harmadik fő része. Hogyan vált ki a dráma a színművészet által megrázó,
nevettető, de mindenképpen tudattisztító hatást, azaz katarzist?
Hogy
Arisztotelész eredetileg mit is értett a katarzis - magyarul: megtisztulás -
fogalmán, arról a dramaturgia időről időre újra vitatkozik, és az is gyakori
vita tárgya, hogy más-más korban mi a katarzis tartalma. De ellentmondó
vélekedésnek csakis a részletkérdésekben van helyük, mert a lényeg kétségtelen:
a katarzis a dráma és a közönség lélektani-erkölcsi kapcsolatát jelenti, illetve
azt a hatást, amelyet a dráma kivált a nézőben (esetleg a magányos olvasóban).
Arisztotelész tehát-aki megállapította a jellemek és a cselekmény egységét, majd
a drámák szerkezeti felépítésében található különböző egységeket (hely, idő,
cselekmény stb.) -a katarzis-elmélettel felismerte a dráma, illetve előadás és a
közönség egységét. Ebből következik az a bizonyos megtisztító hatás.
Mondották már, hogy a megtisztulás abból áll, hogy a közönség átélve a
színpadról tudomásul vett bűnöket és következményeit - megtisztul, azaz kiveti
magából az így tudatosított bűnöket vagy azok lehetőségét. Mondották úgy is,
hogy a néző a dráma folytán magasztos vagy fokozottan kritikai állapotba kerül,
és hajlamosabbá válik a jó mellett dönteni a rossz ellenében. De úgy is
magyarázták, hogy a dráma a felvetett probléma tekintetében pártállásra
kényszeríti a közönséget, még napi politikai kérdésekben is. - Ha jól
odafigyelünk ezekre a magyarázatokra, kiderül, hogy nem is túlontúl különböznek
egymástól. Mindenképpen arról van szó, hogy az esztétikai hatás folytán a
közönség etikailag gazdagodjék, jobban megértse a valóságot vagy annak egy
részét, és maga is részt vegyen a döntésben, állást foglaljon a szerző
felvetette problémában, akár nagy, mindenkire kiterjedő magatartásbeli
kérdésről, akár a mindennapos élet kevésbé jelentős apróságáról van szó. A néző
és a dráma kapcsolatában a döntés kényszerén van a hangsúly: ha valaki az
Othello hatására elítéli a szerencsétlen velencei hadvezér világméretű
féltékenységét, akkor maga előtt is nevetségessé vagy elítélendővé válik, ha
kicsiben féltékenységi jelenteket rendez. De ha egy pillanatnyi jelentőségű,
könnyed kabaréjelenetben megvetően kineveti a megfricskázott bürokráciát, ezzel
is megerősödött benne a tiltakozó megvetés a formálissá váló közigazgatás
embertelensége ellen. A katartikus hatás tehát lehet lélekrendítő mélységű, vagy
éppen hogy mosolyra indítóan felületi, de - különböző nagyságrendben - mindig tudatmódosító, erkölcsi kérdéseket tudatossá tevő, társadalmi magatartást erősítő
vagy gyengítő. Mivel éri el a dráma ezt a katartikus hatást? Azzal, hogy minden
drámai cselekményben - vagyis a hős általunk átélhető sorsában - kibontakozik
egy olyan igazság, amelyet a közönség kénytelen érzelemteljesen belátni. Ez az
érzelemteljes belátás vagy szomorúan felemelő - ez a tragikum észlelése, vagy
nevetést kiváltó - ez a komikum felfedezése, vagy a kiegyezések, félmegoldások
egyetértő vagy kritikus tudomásulvétele - ez a kiábrándulás. A tragikum és a
komikum mindig megerősít a nagy eszményekben, vagy új nagy eszményeket ad, habár
felizgatja a lelket. A kiábrándulás általában megnyugtat, de szegényít, illetve
megfoszt vélt értékektől. A középfajú színmű, vagy a várt tragédia elmaradása,
vagy az indokolatlan happy end nem kavarja fel a lelket, de erkölcsi
hiányérzetet okoz. A tragikum azonban nem jelenti okvetlenül a drámai személy
halálát. Ezt ugyan először Racine mondotta ki, de már előtte sem volt szükséges
a tragédiához a hős fizikai megsemmisülése. Racine Berenicéjében két szerelmes
szükségszerű válása kelt tragikus szomorúságot, de ugyanakkor a lélek nagysága
fölötti elragadtatást is. A tragikumhoz nagy szenvedélyek kellenek, az érzelmek
magas hőfoka, következetesen végigvitt magatartás, hogy az ábrázolt emberi sors
mindenkire érvényes példázattá nöjjön, még ha a legtöbb ember nem is képes
ekkora következetességre. De az is szükséges, hogy a hős valahol túllépje az
adott szabályokat, és ezért összeütközzék e szabályok őrzőivel, különben a
konfliktusnak nem volna társadalmi indokoltsága. Ezt a szabályátlépést nevezi a
dramaturgia tragikus vétségnek.
A vígjátékok erkölcsi-lélektani tartalma a
komikum. A komikum mindig valamilyen logikai hiba felismeréséből fakadó s e
felismerés folytán nevettető állapot. Meg szoktak különböztetni jellem- és
helyzetkomikumot. A kettő valójában nem választható el egymástól: komikus
jellemből fakadnak a komikus helyzetek, vagy komikus helyzetben derül ki a
jellem komikus volta. A megkülönböztetés onnét származik, hogy egyes
vígjátékokban erőteljesebben hangsúlyozott a jellembeli fogyatékosság, illetve a
magatartás illogikus volta, más vígjátékokban a hangsúly a helyzetek mulatságos
voltán van. A komikus helyzeteket halmozó vígjátékot nevezzük bohózatnak.
Sokkal fontosabb megkülönböztetés, amely a komikum erkölcsi tartalmát választja
el egymástól. Van nevetés, amely-lyel elítéljük a kinevetett jellemet vagy
helyzetet - ez a szatíra, és van nevetés, amellyel megbocsájtjuk, elnézzük,
megértjük a jellemet vagy helyzetet - ez a humor. Tragikum, kiábrándulás,
szatíra, humor általában ritkán fordul elő vegytiszta formában.
Shakespeare
tragédiái tele vannak komikus helyzetekkel,
Csehov komédiái néha a tragédiát
súrolják, Moliére Embergyűlölöje játszható vígjátékként, tragédiaként és fanyar
színműként. Kisfaludy Kérőkjében Szélházy ábrázolása szatirikus, Perföldyé
humoros. Lope de Vega Hős falujában gyors pergessél követik egymást a tragikus
és a komikus jelenetek. A
tragédiát komédiával szervesen vegyítő tragikomédia korunkban gyakoribb, mint
valaha. Tehát minden egyes drámánál külön-külön kell elemzés tárgyává tenni,
hová is tartozik a drámai műfaj-árnyalatok rendszerében, és miféle eszközökkel,
miféle katarzist kelt a közönségben.
Ennek a katarzisnak a legfőbb eszköze a
színház. Manapság megint sokat vitáznak dráma és színház kapcsolatáról; nem
először és nem utoljára. Hiszen színházi előadás nélkül a dráma önmagában is
irodalom, de célja mégis az előadás. A dráma legjobb hatásfokon előadássá
változtatva hat a közönségre, amely együtt ülve a nézőtéren másképpen is fogadja
be az élményt, mintha külön-külön, magányosan olvasná. Viszont a színháznak az a
feladata, hogy a drámákat formálja előadásokká. A színház művésze - a rendező, a
színész, és az ő munkájuk hatását fokozó díszlettervező, jelmeztervező, ügyelő,
világosító stb. - esetleg többféleképpen értelmezheti a drámát. De csakis azt a
drámát értelmezheti, amelyet előad. És csak a valóban benne lévő lehetőségeket.
Az Embergyűlölőt lehet komédiára és tragédiára játszani. Az ember tragédiáját
lehet optimistán vagy pesszimistán értelmezni, Othellóban hangsúlyozhatjuk a
féltékenység démonát vagy a naiv hiszékenység tragikus buktatóit. De például az
Elektrát vagy az Oidipusz királyt nem lehet vígjátéknak tekinteni, és Az úrhatnám polgárt
nem játszhatjuk tragédiának. A színháznak tehát arra kell törekednie, hogy a
maga művészete szerint minél hívebb maradjon az előadott drámához, illetve
szerzője mondanivalójához, hogy a dráma a maga dramaturgiai eszközeivel minél
erőteljesebb katarzist keltsen a közönségben.
Ismételten hangsúlyoznunk kell,
hogy sokféle, egymástól eltérő dramaturgiai vélemény, sőt dramaturgiai rendszer
van. Amit a fentiekben összefoglaltunk, azt nem minden dramaturgiával foglalkozó
esztéta vallja. Voltak és vannak például, akik azt vitatják, hogy a drámához nem
szükséges konfliktus, egymásnak feszülő ellentétek nélkül is bonyolítható
színpadon eljátszott cselekmény. Mi ezzel az elmélettel sehogyan sem érthetünk
egyet. Még a dramatizált epikában - ami persze már dráma - is szükségszerűen
emberi törekvések állnak szemben egymással. Csak életkép-pillanatokat lehet
ellentétek nélkül előadható szöveggé formálni, de ez szerintünk ugyanúgy nem
dráma, mint az egykori divatos élőképek, vagy egy színpadon elmondott lírai
költemény. Nagyobb figyelmet érdemel az az elmélet, amely nemcsak egymással
szemben álló emberek közt ismeri fel a konfliktust, hanem konfliktusnak tekinti
az olyan lélektani helyzetet is, amikor egy ember önmagával kerül szemben. A mi
véleményünk szerint az ilyen drámai helyzetekben is mindig az a valóság, hogy
különböző emberek által képviselt erők ütköznek össze, a hős pedig ide is, oda
is vonzódván nem talál, vagy csak drámai megoldás útján talál kiutat. Tehát a
drámai konfliktus ilyenkor sem az emberen belül, hanem az objektív helyzetben
rejlik, és a hős drámai küzdelemmel, esetleg a küzdelemben felőrlődve kerül
egyik vagy másik oldalra. De maga a konfliktus mindig társadalmi jelenség, amely
csupán tükröződik a hős tudatában. Van olyan álláspont is, amely szerint nem
minden téma fér el minden műfajban, és bizonyos életjelenségek „vonzanak"
bizonyos műfaji megoldásokat. Ezzel az állítással sok mindenben magunk is
egyetértünk, hiszen például a konfliktus nélküli témák szerintünk sem alkalmasak
drámai megszövegezésre, egy epigrammatikus gondolatot nem lehet regénnyé
duzzasztani, eposznyi cselekményt képtelenség belesűríteni egy anekdotába vagy
kabarétréfába stb. De nem osztjuk azt a nézetet, amely szerint hétköznapi
témából nem lehet magasztos hangú tragédiát írni, vagy merőben valószínűtlen
lörténettel ne lehetne az élet törvényszerűségeire utalni. A téma önmagában
legtöbb esetben még nem drámai vagy nem-drámai; drámaisága attól függ, hogy a
szerző milyen cselekményt bont ki belőle, s ebben már az is benne foglaltalik,
hogy az alakoknak milyen jellemtulajdonságaik vannak. A legtöbb témából a
legkülönbféle, egyenest ellentétes jellegű cselekményeket lehet formálni.
A
nevettető katarzis fogalmának árnyaltabb vizsgálata viszont nagyon is hasznos
lehet. Sokan azt állítják, hogy nem katartikus az a nevetés, amikor a néző
mintegy kívül áll a komikus cselekményen, senkivel sem azonosul, és kinevetve a
színen cselekvőket, magamagát felmenti. Ezen lehet vitatkozni. Ha úgy értjük,
hogy nemcsak az elítélés, hanem a megbocsájtás is megtisztulás, akkor az
önfelmentés a katarzis egyik fajtája, hiszen ez is megkönnyebbülést okoz a
lélekben. De nem marasztalhatjuk el azt az álláspontot sem, amely nemcsak a
tragédiában, hanem a komédiában is elvárja, hogy erkölcsi döntést hozzunk, és
abban valaki vagy valamilyen magatartás elmarasztaltassék.
Hegedűs Géza
copyright ©
László Zoltán 2011 - 2015
e-mail: Literatura.hu