Jerzy Grotowski: |
Részletek Grotowskinak 1996-ban a svédországi SKARA
Drámaiskola tíznapos kurzusán - melyet
a wroclawi Laboratórium Színház művészeí tartottak - elhangzott záróbeszédéből.
Számunkra minden mindig az ismeretlen érzelmekkel vagy pszichés reakciókkal
kezdődik. Például a darab egyik szereplőjének meg kell ölnie az anyját - de hát
a való életben
önök megölték-e az anyjukat? Nem. De talán megöltek valakit. Ha így van,
akkor minden
rendben van, hiszen képesek lesznek saját tapasztalatukból merítení, de ha
sosem öltek, akkor nem szabad ez után az érzés után kutatni, ne kérdezzék önmaguktól,
milyen pszichés
állapotban lehet az az ember, aki megölte az anyját. Teljesen lehetetlen
dolog ez így, hiszen
nincs tapasztalatunk az ilyesmiben. De talán egyszer öltek már állatot. Talán
nagyon mély
élmény volt. Hogyan nézték az állatot? Hogyan viselkedett a kezük?
Koncentráltak vagy
nem? Szívesen tették vagy belső küzdelem árán? Például olyan, hogy nem
lenne szabad
megtenni, de nagyon érdekes lenne. Végül a darabban, ahol meg kell ölniük
az anyjukat,
menjenek vissza érzelmileg ahhoz az esethez, amikor megöltek egy macskát. A
szituáció
kegyetlen analízise lesz ez, hiszen az akció nem fenséges lesz és tragikus,
csak egy kis személyes rögeszmét fog kimutatni. Továbbá, nem banális dolog egy macska megölésének
emlékéhez fordulni akkor, ha az anyjukat kell megölni?
De ha olyan jelenetben kell játszaniuk, ahol állatot kell megölni, nem
elegendő a
konkrét emléke annak, hogy milyen is volt, amikor tényleg megöltek egy állatot
- olyan
realitást kell találniuk, mely ennél sokkal nehezebb a számunkra. Nem nehéz
megmutatni,
hogy akkor kegyetlenek voltak - azaz igen drámaiak. Igy ez nem áldozat. Ennél
belsőbb
dolgot kell találni. Gondolják~ például, hogy egy állat megölése az adott
jelenetben borzongást okozna, egyfajta klimaxhoz (csúcsponthoz) vezetne? Talán igennel
felelnek, és ha
igent akarnak mondani, kutassanak emlékeikben olyan intenzív lelki klimax
pillanatai
után, melyek túl értékesek ahhoz, hogy mással osztozzanak. Ebből az emlékből
kell aztán
meríteniük, mikor a darabban megölik az állatot; ebből a nagyon intim,
konkrét élményből, amelyet annyira kevéssé szántak mások tekintetének, hogy nem lesz könnyű
dolguk.
De ha tényleg megteszik, ha visszamennek ehhez az emlékhez, elképzelhetetlen,
hogy
megmerevítsék magukat, és drámaivá váljanak. Túl erős lesz az őszinteség
sokkja. Fegyvertelenül és ernyedten kerülnek szembe egy túl nehéz feladattal, amely
majdnem összeroppantja önöket. Ha megteszik, nagy pillanat lesz; s erre gondolok, amikor azt
mondom,
hogy konkrét részletek segítségével elérhető az, ami személyes ügy. Ha
ezt elérik, tiszták
(esznek, megtisztulnak, büntetlenné válnak. Ha egy bűn emlékét idézték föl,
most megszabadulnak a bűntől. Egyfajta megváltás ez.
Az előadásban sose keressenek partitúra nélküli spontaneitást. A
gyakorlatnál persze egészen más a helyzet. Az előadás alatt igazi spontaneitás utánzása
lenne, hiszen a
spontaneitást zűrzavarral rombolnák le. A gyakorlatoknál a partitúra rögzített
részletekből áll, s azt ajánlanám önöknek, hogy mindig a részletek keretén belül
improvizáljanak
(kivétel a rendezőjük vagy tanárjuk által javasolt speciális improvizáció).
Azaz tudniuk
kell a gyakorlat részeit. Ma ilyen és ilyen részletet akarok. Meghatározom
ezeket a részleteket, önök pedig megpróbálhatják a különböző variációkat és igazolásukat
megtalálni.
Az improvizáció így lesz hiteles - máskülönben alapok nélkül építkeznének.
Amikor a
szerepüket játsszák, a partitúra nem részletekből, hanem jelekből áll. A
jel végső soron
nem más, mint mínden nem feltétlen fontosságú részlettől megtisztított
emberi reakció.
A jel a világos, a tiszta impulzus. A színész akciói számunkra jelek. Ha
nem érzékelek, ez
azt jelenti, hogy nincsenek jelek. Érzékelést mondtam és nem értést,
hiszen a megértés
az agy funkciója. Gyakran látunk az előadásban olyan dolgokat, melyeket nem
értünk
ugyan, de érzékelünk és érzünk. Más szóval: ismerem, amit érzek. Nem
tudnám meghatározni, de tudom, mi az. Semmi köze nincs az agyhoz, más asszociációkra, más
testrészekre hat. De ha érzékelek, ez az jelenti, hogy jelet kaptam. Az igazi impulzus
próbája, hogy
hiszek-e benne vagy nem.
Még azt is tanácsolnám önöknek, hogy ha igaz mesterművet akarnak alkotni,
mindig kerüljék a frázisokat. Ne az asszociációk legegyszerűbb útját kövessék.
Ha azt mondják: "milyen gyönyörű napunk van", nem szabad mindig ezt a
mondatot boldog hanglejtéssel mondani. Ha azt mondják: "ma kicsit szomorú vagyok", ezt
sem szabad mindig
szomorú intonációval mondani. Ez így frázis, közhely. Az ember ennél
sokkal bonyolultabb. Ritkán hissszük el, amit mondunk. Ha egy nó azt mondja: "ma
szomorú vagyok",
vajon mit gondol tulajdonképpen? Talán azt akarta mondani: "menj
el", vagy talán azt:
"magányos vegyok". Tudatában kell lennünk a szavak mögött húzódó
akcióknak. Például, ha a "szép" szót használom, örömteli hangon mondom. Reakciónk
mélyebb értelme majdnem mindig rejtve van. Tudnunk kell, milyen valódi reakciót közvetítenek
a szavak, és ne csak a szavakat illusztráljuk.
Ha egy ember imádkozik, különböző reakciói, impulzusai és motivációi
lehetnek.
Talán segítséget kér, vagy köszönetet mond. Talán valami kellemetlenséget
akar elfelejteni. A szó mindig csak ürügy. A szavakat sosem szabad illusztrálni. Ugyanez
áll az akcióra is. Gondoljanak például arra, hogy realista darab bizonyos jelenetében
unatkozniuk kell. Mindent unalmasnak kell találniuk. Mit csinál ilyen helyzetben
a rossz színész? Illusztrálja az akciót, gesztusai; mozdulatai az unatkozó ember ábrázolását
imitálják.
De valóban unatkozni azt jelenti, hogy valami olyasmit keresünk, ami leköti
az érdeklődésünket. Az ember nagyon aktív egy ilyen szituációban. Telán olvasni
kezd, de nem
köti le a könyv. Akkor enni akar, de ma semmí nem ízlik. Akkor ki akar menni
valamit
megnézni a kertben, de ma nem vonzza a kert, a levegő szennyezett, a légkör
nyomasztó. Ekkor megpróbál aludni. Ez is konkrét. De ma elkerüli az álom. Más szóval
mindig aktív. Nincs ideje unatkozó embert játszani. Sokkal erőteljesebben tevékenykedik,
mint
bármely más szituációban. A példa Sztanyiszlavszkij-tól származik. Mindez
összhangban
van a realista színházzal is, amennyiben: ha egy ember valami konkrét dolgot
tesz, például tesz valamit másokért, dolgozik és a kötelességét teljesíti, ezekben a
tevékenységekben
jelen vannak olyan személyes reakciók, melyek nem felelnek meg pontosan annak,
amit
csinál, vagyis a tevékenység külső megjelenésének.
Másik példa: egy színésznek le kell írnia egy gyakorlatot. A valóságban
mindnyájan
más terv szerint dolgozunk. Van, aki szeretne gyorsan túl lenni rajta, hogy
olyasmire jusson ideje, amit fontosabbnak ítél. Van, aki nem szereti csinálni, nem szereti
a ceruzáját
vagy a papírját, semmi se jó neki. Megint más jó tanuló akar lenni. Meg
akarja mutatni,
milyen jól hajtja végre a feladatot: "A többi gyerek ceruzája tompa, de
én kihegyeztem az
enyémet. A többiek papírja szakadt és piszkos, de az enyém tiszta. A többiek
nem is gondolkodnak igazán írás közben, de én, én erősen koncentrálok." Ez
valóság.
A néző szereti a könnyű igazságokat. Mi nem azért vagyunk, hogy a nézőt
kielégít-
sük. Azért vagyunk, hogy kimondjuk az igazságot. Vegyük például a Madonna
alakját.
Beszélgettem egy finn hölggyel, és ő mondta nekem a példát, amellyel érvelésemet
alátámasztanám. Azt mondta a Madonna szerepéről: akár vallásos, akár nem vallásos
darabban, ha Szűz Máriáról vagy csupán az anyaságról van szó, az áldott
anyaságot mindig
úgy ábrázolják, hogy az anya szeretettel a gyermeke fölé hajol. "De -
mondta - én is
anya vagyok, és tudom, hogy az anya egyszerre a Madonna és egy tehén. Ez az
igazság."
És ez nem metafora, ez igazság. Az anya tejét adja a gyermekének, és fíziológiai
reakciói
nem sokban különböznek a tehénétől. Ugyanakkor igazán szent dolgokat is láthatunk
az
anyaságban. Az igazság bonyolult. Igy hát kerüljék a szép hazugságokat.
Mindig próbálják
a dolgok ismeretlen oldalát megmutatni a nézőnek. A néző tiltakozik, de nem
fogja elfelejteni később, amit tettek. Használják föl saját speciális, intim, igazi
élményeiket. Ez anynyit tesz, hogy gyakran tapintatlannak kell lenniük. Mindig a hitelességet
vegyék célba.
Csak legintimebb élményeiket játszhatják el. Például szerelem-élményüket,
vagy azt
a félelmet, amikor a halállal vagy szenvedéssel kerültek szembe. Egy
halottal szembeni fiziológiai reakciójukat vagy effajta összehasonlítást önmaguk és a halott
ember között.
Ez egy elemző folyamat. Mitől halott? Most én is elhagytam magam, mozdulatlan
vagyok,
de élek. Miért? Mert gondolkodom. Röviden, mindig azt csinálják, ami
legszorosabban
kapcsolódik saját tapasztalásukhoz.
Már többször elmondtam, hogy a színésznek le kell lepleznie saját magát.
Szabadon
kell engednie a legszemélyesebbet, s mindig hitelesen kell cselekednie. A néző
számára
egyfajta kegyetlenség lesz ez. De erre nem szabad törekedniük. Csupán egész
lényükkel
kell játszaniuk. Szerepük legfontosabb pillanatában fedjék fel legszemélyesebb,
leginkább
féltve őrzött élményüket. Más pillanatokban csak jelzéseket használjanak,
de adjanak hitelt a jeleknek. Ez éppen elég. Nem szükséges mindezt már az első
percben hozniuk.
Lépésről lépésre haladjanak, de hamisság nélkül, anélkül, hogy akciókat
utánoznának,
viszont mindig egész személyiségükkel, egész testükkel. Eredményül egy
nap azt veszik
észre, hogy a testük totális reakcióba lépett, azaz majdnem megsemmisült,
nem létezik
többé. Nem áll ellen többé. Impulzusaik szabadok.
Végül valami nagyon fontosat kell megemlítenem, valamit, ami valójában munkánk
lényege: a moralitást. Értsék meg, hogy nem a szokásos hétköznapi értelemben
beszélek
moralitásról. Ha például megöltek volna valakit, ez saját etikai problémájuk.
Énrám másként mint munkatársukra, rendezőjükre, ez nem tartozik. Az én szememben tehát
a moralitás ax, hogy munkájukkal a teljes igazságot fejezzék ki. Nehéz, de nem
lehetetlen. És
ez alkotja mindazt, ami nagy a művészetben. Természetesen sokkal könnyebb
beszéani
az ölés élményéről. Mély pátosz rejlik benne. De vannak más, ennél
sokkal személyesebb
problémák, melyek nem rendelkeznek a bűncselekmény nagy pátoszával, és az
a bátorság,
amellyel ezekről beszélünk, alkotja a nagyságot a művészetben.
Többször elismételtem, mert lényegbevágónak tartom, hogy a munkájukban
szigorúnak, jól szervezettnek és fegyelmezettnek kell lenniük, továbbá azt a tényt,
hogy a
munka fárasztó és abszolút szükséges. Gyakran teljesen kimerültnek kell
lenniük ahhoz,
hogy letörjék gondolkodásuk ellenállását, és igazán kezdjenek játszani.
Mindazonáltal
nem úgy értem, hogy mazochistának kell lenniük. Ha szükséges - amikor a
rendezőjük
feladatot adott, amikor a próba folyik - függetleníteniük kell magukat az időtől
és a fáradtságtól. A munka szabályai szigorúak. Nincs itt hely törékenységükben
megérinthetetlen mimózák számára. De ne keressék mindig a szenvedést, a kegyetlenség
szomorú asszociációit. Keressék az élénket, a ragyogót is. Gyakran csak a szép napok
érzéki felidézésével, az elveszett paradicsom emlékeivel, valódi nyitottságunk, bizalmunk,
boldogságunk
rövid pillanatainak emlékével vagyunk képesek a megnyílásra: Gyakran
nehezebb ez,
mint belemerülni a sötétségbe, hiszen olyan kincs ez, amit nem szívesen
adunk oda. De
gyakran ez teremti meg a lehetőséget, hogy az ember megbízzon saját munkájában,
és igaz
impulzuson alapuljon a kikapcsolódás.
Amikor például a munka alatti csönd szükségességéről beszélek, olyasmiről
beszélek, ami gyakorlati szempontból nehéz, viszont abszolút szükséges. Külső
csend nélkül
nem érhetjük el a belső csöndet, a gondolat csöndjét. Amikor kincsünket,
forrásainkat
akarjuk fölfedni, csöndben kell dolgozni. Kerüljék a magánélet minden elemét,
privát
kontaktust, suttogást, beszélgetést, stb. Jól érezhetik magukat munka közben,
de csak a
munka keretein belül, nem pedig privát módon. Másképp nem érhetnek el jó
eredményt.
Azt szeretném még elmondani, hogy a közönségre orientáltan nem lehet
messzire
jutni. Nem a közvetlen kontaktusról beszélek, hanem a rabszolgaság egy formájáról:
az
éljenzés, taps és eaismerő szavak utáni vágyról. Lehetetlen így dolgozva
nagyot alkotni.
A nagy művek mindig konfliktusok forrásai: Az igazi művészek élete nem könnyű,
és nem
úgy kezdik, hogy éljenzik és vállra veszik őket. A kezdetben és még hosszú
ideig kemény
küzdelem áll előttük. A művész kimondja az igazat. Ez az igazság
majdnem mindig különbözik a népszerű igazság-felfogástól. A közönség nem szereti, ha
problémákkal terhelik. Sokkal egyszerűbb a nézőnek azt megtalálni egy darabban, amit már úgyis
tud. Igy
hát létrejön a konfliktus. De később, lassanként ugyanez a közönség
kezdi észrevenni,
hogy ugyanezeket a művészeket, ezeket a különleges művészeket nem tudják
többé elfelejteni. Ekkor következik be a pillanat, amikor elmondhatják önökről, hogy
elérték a dicsőséget. És hogy megszerezték maguknak a jogot ahhoz, hogy ne a népszerű
igazságot
mondják ki. Abban a pillanatban két lehetőség nyílik meg. Vagy úgy találják,
hogy ez a
társadalmi helyzet nagyon fontos önöknek, s ez azt jelenti, hogy megakasztották
a további fejlődés bármely lehetőségét. Már félnek, hogy elvesztik a pozíciójukat,
így hát csak
azt mondják, amit mások. Vagy művészként még mindig szabadnak érzik
magukat. Még
nem orientálódtak a közönség felé. Mindig az igazságot keresik; még azt
is, ami a legmélyebben rejtőzik. Akkor tovább fognak fejlődni, és nagy emberek maradnak.
Koller Katalin fordítása
Eugenio Barba: Grotowski elveszíti a türelmét
copyright © László Zoltán 2001 - 2015
e-mail: Literatura.hu