Eugenio
Barba |
Kaspariana (1967) Egy nürnbergi tér pirkadatkor. Az emberek
között egy magányos, ártatlan fiú jelenik meg. Az egész közösség az ő
nevelésével foglalkozik. A feladat: igazi férfit faragni belőle. Nevelésének végső
szakasza a beavatási szertartás. A kamasz Kaspar Hauser és ellenségeinek keze a tér
közepén található kés felé nyúl, miközben hirtelen kialszanak a fények. Az
előadás egyik dán nézője, Készült Holstebróban. Szereplők: |
Rendezte: Eugenio Barba |
Készült Holstebróban. Szereplők: |
Ferai (1969) A helyszín egy sziget, talán Görögországban
vagy éppenséggel az Északi tengeren, ahol valamikor élt egy zsarnok király. A rendet
szigorú törvényekkel és félelemmel tartotta fenn, könyörtelensége közismert volt.
Amikor meghalt, helyét egy olyan fiatalember vette át akinek idealizmusánál csak a szíve
volt nagyobb. Fel akarta számolni a börtönöket, meg akarta szüntetni a félemet és a
rettegést, szabaddá szerette volna tenni az embert. És mint minden mesében az új
kirly feleségül veszi a régi uralkodó lányát. Az előadás annál a pontnál kezdődik,
amelynél a Kaspariana abbamaradt: két kéz nyúl egy kés felé, hogy eldöntsék a küzdelmet.
A fiatal király lemond a késről, ő másfajta erőszakot alkalmaz. Puszta kézzel
harcol, ajkán mosollyal. Nem vérengző kutyára hasonlít, inkább macskazerű,
kifinomult, művészi és láégiesen könnyed. De ütései kérlelhetetlenek és célratörőek.
Ez az erőszak megszüntetése érdekében alkalmazott erőszak. Mert ez minden uralom
alapja, és a hatalomért folytatott harc az évezredek során mit sem változott. És
ilyenkor lép fel a nosztalgiaérzet mely visszasírja az hatalom és erőszak azon formáját
melyet már kiismertünk és képesek voltunk előrelátni lépéseit. Az ifjú király
felesége a hatalmi harc kereszttüzében nem lát más megoldást mint az öngyilkosságot,
ami azonban hasztalan. Rendezte: Eugenio Barba |
Apám háza (1972) Az előadás hódolat
Dosztojevszkij előtt, s bár konkrét története nincsen, alakjai és párbeszédei
által mégis Őt idézik. A színeszek egy kitalált orosz nyelvet beszélnek,
melynek nem szótani jelentése, sokkal inkább hangtani hatása a fontos.
Egy különleges kísérlet ez ( az európai színjátszás egyik
legfontosabb kísérlete) melyben a néző érzelmileg és hangulatilag részesévé
válik a színészek által létrehozott világnak. Készült Holstebroban. |
Rendezte: Eugenio Barba Szereplők: Jens Christensen, Malou Illmoni, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Iben Nagel Rasmussen, Ulrik Skeel, Torgeir Wethal |
Készült Carpignanban. 1974 és 1980 között 350 előadás. Színészek:
Roberta Carreri, Tom Fjordefalk, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Iben Nagel |
Táncok könyve (1974) A
táncok könyve egy próbálkozás a ősi mítoszok megjelenítésére,
egy kísérlet a mozdulatokban rejlő mágia előcsalogatására. Az előadásnak
nincs valóságos története, csak figurái, mint a törpe harcos, a gólylábon
járó magas hölgyek és egy táncoló kisbiró akit fogjul ejetenek. Az
előadás a színészek egyéni ötleteiből született, akik a kosztümök,
álarcok, a zene és a dalok segítségével változtak át, miközben az
egymáshoz fűződő kapcsolatukat, cselekedeteiket gyakorolták, próbálgatták.
A zene kezdetleges hangzását a dob és a xilofon adja, mely utóbbi különböző
mértékben folyadékkal töltött üvegekből áll. A táncok akrobatikus
elemekből tevődnek össze, melyeken keresztül a szereplők levezetik a
felgyülemlő agressziót. Az ugrások és esések ismétlődése közben
a színészek energiája folyamatosan csökken, mígnem a kimerültség állapotába
kerülnek. De a zene ritmusa egyre lüktetőbbé válik és a színésznek
újra kell kezdenie a táncot. Ez a groteszk, akrobatikus tánc az utolsó
jelenetben átalakul és gyilkolásnak, bika illetve kakasviadalnak lehetünk
szemtanui. Vad látvány ez, melyben a színész még egyszer maradék
erejét felhasználva kersztülrepül a színpadon, leesik, elveszti álarcát,
újra felszáll és egy végső bukfenc után a hátára zuhan. A színész
egyszerre képviseli az erőszakosságot és a sebezhetőséget. Ez az erkölcsi
megtisztulás tánca. "Félek, hogy a föld beszürkült, és
az Eugenio
Barba rendezői tevékenysége az elemek |
Jöjj, és a nap a miénk lesz (1976) Kis fehér cirkuszi körtér, vörös bársonyszékekkel. Határterületen vagyunk. Ez az Odin színház első történelmi tárgyú előadása. A népek és kultúrák szembesítése, ahol a színészek egy-egy csoportot, törzset vagy emigránsokokat alakítanak. Minden rész egy történelmi esemény összefoglalása: egy csata lenyomatának, szociális lázadásnak és felvonulásnak, vagy dokumentálható vérengzésnek lehetünk tanui. A téma tehát a csábítás (elcsábíttatás) és az öldöklés folyamata mely a civilizációk összeütközésének eredménye, mint amilyen az első telepesek és az észak-amerikai indiánok között zajlott. A határok mindinkább nyugatra tolódtak, a prériket elhódították mígnem a Little Big Horn ütközet után csak rezervátumok maradtak meg a "vadak" életteréül. Erőszak és gyönyör: alárendelmi magad az erőnek, alávetni magad egy víziónak. Ilyen lehet a prostiuálttá válás büszkesége. Rendezte és a szöveget írta: Eugenio Barba Színészek: Roberta Carreri, Else Marie Laukvik, Iben Nagel Rasmussen, Tom Fjordefalk, Tage |
Készült Carpignanban 1974-76 között. 1976 és 1980 között 180 előadás. A szövegek részben angol, részben eredeti indián nyelven hangzanak el. |
Készült Holstebroban. 1977 és 1984 között 180 előadás. Rendezte: Eugenio Barba |
Anabasis (1977) Az előadásra utcákon és tereken kerül sor. Egy idegenekből (színészekből) álló csoport utat tör magának a számukra idegen emberek között. A színészek barátságosan elbeszélgetnek az egyik nézővel, de ez az újonnan szerzett ismeretség hirtelen félbeszakad a társak hívó szavára. Időnként tartanak egy kis pihenőt, ilyenkor a nézők köréjük gyűlnek és a színészek egy groteszk jelenetet vagy táncot adnak elő. Amint befejezték, a tapsra oda sem figyelve, folytatják a a menetet zárt kis csoportot alkotva. Pergő dobokkal, trombiták hangjával, zászlólengetéssel buzdítják a közönséget, vagy ék alakú formációba tömörülve kettéválasztják őket. Néha a gólyalábas, hatalmas alakok a földre omlanak, míg a többiek ablakokban, erkélyeken vagy háztetőkön tűnnek fel, kötélen leereszkednek az utcára vagy térre és az őket követő tömeggel ellentétes irányba kezdenek menni. Tömör csoportba rendeződnek és elkezdik a nézők feloszlatását. A cím: Anabasis - a görög Xenophontól származik és katonai expedíciót jelent - így nyeri el teljes jelentését. A végén a színészek fekete lepellel takarják be magukat, mely szoborrá teszi őket, és halálfigurák kíséretében távoznak a helyszínről. A vándorelőadás az úgynevezett alapdramaturgián alapszik, mely a színészek magasfokú technikai képzettsége és a közönség ösztönös kiváncsisága közötti feszültséget használja ki Színészek: Torben Bjelke, Roberta Carreri, Toni Cots, Tom Fjordefalk, Francis Pardeilhan, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Iben Nagel Rasmussen, Silvia Ricciardelli, Ulrik Skeel, Julia Varley, Torgeir Wethal. |
A millió (1978) Egyetlen
nap krónikája az egész előadás, amely azonban egy csodás karneválszerű
utazás a legkülönbözőbb kultúrák között, Indiától a Bali
szigetekig, Japántól Braziliáig, az afrikai tág terektől az európai
zsúfolt báltermekig. Amit látunk az egy musical Odin módra: az
egzotizmus csúfolódó albuma, melynek hús-vér figurái gőgösen
vonulnak fel a különös misszionárius öltözéket viselő, intellektuális
pápaszemét folyton törölgető utazó előtt. A nyitójelenet látványossága
és felszabadult élvezete lassan kibontakoztatja az ellentéteket is, a
brutalitástól való félelmet, amely állandó kísérője az élet kitöréseinek,
a szerencsétlenségeket melyek a karneválok természetes velejárói,
a Szereplők: Torben Bjelke, Roberta Carreri, Toni Cots, Tom Fjordefalk, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Francis Pardeilhan, Iben Nagel Rasmussen, Silvia Ricciardelli, Gustavo Riondet, Ulrik Skeel, Julia Varley, Torgeir Wethal. |
Készült Holstebroban és Limában. 1978 és 1984 között 223 előadás. Rendezte: Eugenio Barba |
Készült Holstebroban. 1980 és 1984 között 166 előadás. Színészek: Torben Bjelke, Roberta Carreri, Toni Cots, Tage Larsen, Francis Pardeilhan, Iben Nagel Rasmussen, Silvia Ricciardelli, Ulrik Skeel, Julia Varley, Torgeir Wethal |
Brecht hamvai (1980-1982) Egy
hatalmas történelmi áttekintés: a nácizmus, a második világháború,
a harminc éves háború és az amerikaellenes cselekedetek vizsgáló
bizottság bemutatásán keresztül. A Brecht hamvaiban egymástól különálló
cselekmények sorát láthatjuk egyidejüleg, egyetlen pontaba sürítve
kapjuk meg az események szintézisét. Barbanak ez a dramaturgiai eljárása
egy rendkívül hatásos történelmi freskót eredményez, mely
egybefonja: Rendezte: Eugenio Barba Szöveg: Eugenio Barba, Brecht eredeti szövegeinek és szongjainak a felhasználásával. |
Az Oidiposz történet (1984) Egy kiábrándult mesemondó Kreon városából menekülve járja az
országot. Készült Holstebróban. Szereplő: Toni Cots Rendező: Eugenio Barba Szöveg: Eugenio Barba |
Készült Holstebroban. 1985 és 1987 között 214 előadás. Színészek: Roberta Carreri, Else Marie Laukvik, Tage Larsen, Francis Pardeilhan, Julia Varley, Torgeir Wethal. |
Oxyrhyncus evangéliuma (1985) Egy szűk utcácska, kétoldalt nézők
sora: "Maran Ata! Az Úr eljön! Egy gyermek születik Betlehemben,
aki majd elpusztítja Jeruzsálemet. Kyrie Eleyson - Uram Irgalmazz. Ő
nem a békét hozza magával, nem azért jön." A szöveget írta és rendezte: Eugenio Barba |
Házasság az Úrral (1984) Egy kis ház a hóban és egy idősebb házaspár: Vaslav Nijinski és Ramola de Pulszky. "Szomjas vagyok. Őrült vagyok már 33 éve. Egy őrült férfival élek már 33 éve. Lassan kiszáradok." Nincs különbség köztük: a két ember a színpadon egy és ugyanaz a személy. Egyesülnek, egymásba olvadnak, ők az egyedüli valóság két arca. Az eksztázis és az őrület kivülről és belülről mutatkozik meg: a látnok lebegése, miközben figyeljük, és nagyszerűsége miközben egy csak általa látott világban táncol. Ismét egy olyan előadás mely szavakkal szinte meghatározhatatlan, leírhatatlan, egy előadás mely azon az egyedüli nyelven beszél hozzánk melyen az ilyen lényeges dolgok elmondhatók. Rendezte: Eugenio Barba A szövegkönyv Nijinski naplórészletei, Jorge Louis Borges, Juan Jimenez és Miguel Hernandez szövegei alapján készült. Színészek: César Brie és Iben Nagel Rasmussen. |
Készült Holstebroban. 1984 és 1990 között 210 előadás. |
Készült Holstebroban. 1990 és 1994 között 107 előadás. Rendezte: Eugenio Barba Szöveg: Else Marie Laukvik, Eugenio Barba Szereplők: Else Marie Laukvik, Frans Winther Zene: Frans Winter |
Emlékek (1990) Egy szalonban vagyunk; gőzölgő teáskanna előtt
ül egy mesélő és |
Khaosmos (1993) Egy falu valahol Európa szivében. A sarlók
learatják, a lábak eltapossák Készült
Holstebroban. |
Rendezte: Eugenio Barba Szereplők: Kai Bredholt, Roberta Carreri, Jan Ferslev, Tina Nielsen, Iben Nagel Rasmussen, Isabel Ubeda, Julia Varley, Torgeir Wethal, Frans Winther |
copyright © László Zoltán 2001 - 2010
e-mail: Literatura.hu