John Huston
( 1906 - 1987)

Key Largo

Key Largo

Key Largo

Key Largo (1948)

Idegenek voltunk

Idegenek voltunk (1949)

Aszfaltdzsungel

Aszfaltdzsungel
Aszfaltdzsungel (1950)

Afrika királynője

Afrika királynője

Afrika királynője (1951)

Afrika királynője

Afrika királynője (1951)

Ördögi kör

Ördögi kör (1953)

James Agee a valaha látott vizuálisan legélénkebb és leggyönyörűbb filmek egyikének nevezte a Sierra Madre kincsét, melynek minden kockájában csodá- latosan áramlik a fény, az életerő és a szabadság. A Key Largo ezzel ellentétes, klausztrofóbikus és ködös hangulatot áraszt. Azzal, hogy az Aszfaltdzsungelben Huston az emberi törekvés balkezes formájaként úgy mutatta be a bűnözést, mint akármilyen más foglalkozást és elfogulatlan megértéssel szemlélte a kissebb, elátkozott sorsú városrészek tömegeinek életét, megvetette a majdan következő összes gengszterfilm alapját. Szokásos pesszimizmusánál derűsebbnek mutat- kozik az Afrika királynője című filmjében, mely nem végződik rosszul.
Mindkét film bebizonyította, hogy Huston ért a szereposztáshoz: egyrészt az Aszfaltdzsungel huligánjait alakító "névtelen" színészek, valamint Bogart ellenfeleként Katherine Hepburn kiválasztása az Afrika királynőjében.
Ezután Huston karrierje nagy kitérőt tett. mindíg is egyenetlen teljesítméyt nyújtó rendező volt, s komoly filmjei között selejtet is találni. Ebben az időszakban a túlzott komolyság tönkretette még a legelmélyültebb munkáit is, amint azt a megfilmesíthetetlen Moby Dick vagy a Freud is bizonyítja.

Ördögi kör

Ördögi kör (1953)

Moulin Rouge

Moulin Rouge

Moulin Rouge (1953)

Moulin Rouge



Moulin Rouge (1953)

Vissza   -   Tovább

copyright © László Zoltán 2011
e-mail: Literatura.hu