Akira Kurosawa (1910 - 1998) |
|
|
Egy katonatisztből lett középiskolai tornatanár
hetedik gyermekeként született. 1928-tól a nyugati festészet iskoláján
tanult, mellette filmmel, színházzal, irodalommal, főleg
Dosztojevszkijjel foglalkozott. 1929 és 1932 között illusztrátorként
dolgozott, és tagja volt a proletár művészek szövetségének, de betegsége
elszakította sorra letartóztatott társaitól. A család szegénysége miatt
1936-ban pályázat útján elhelyezkedett a PCL (későbbi Toho) Stúdióban,
és Yamamoto Kajiro asszisztense lett. A háború alatt sok forgatókönyvet
írt; ezek egyikéből rendezte meg első filmjét (A judo legendája, 1943),
amelyet további kosztümös adaptációk követtek (1945: A judo legendája;
Akik a tigris farkára léptek). A háború alatt egy termelési filmmel (A
legszebb, 1944) adózott a nemzeti propagandának, utána pedig egy
szakszervezeti epizódfilmmel (Akik megteremtik a holnapot, 1946) a
demokráciának. Mindkettő erős nőket mutatott be, akár a Nem sírom vissza
az ifjúságomat (1946), amely egy liberális professzor lányának küzdelmes
sorsában tekinti át a közelmúlt (1933 - 46) viharos történelmét. A
háború utáni nyomor körképét (Gyönyörű vasárnap, 1947) a kortárs valóság
kórképe követte: A részeg angyal (1948), amelyben egy öregedő
alkoholista orvos próbálja megmenteni a tüdőbeteg fiatal gengsztert
önmagától; Kurosawa első, igazán személyes és formailag is kiforrott
alkotása. Miközben Shimura és Mifune ideális mester-tanítvány párosa
aktuális tematikájú filmekben (1949: Néma párbaj; Veszett kutya; 1950:
Botrány) variálta az alaptémát, a jó és a rossz harcát az emberben, a
sztrájkólókkal szimpatizáló Kurosawát 1948-ban elbocsátották a Tohótól:
ekkor jött létre Yamamotóval és Narusével alapított független film
vállalatuk. |
Gyönyörű vasárnap (1947) |
A részeges angyal (1948) |
Néma párbaj (1949) |
Veszett kutya (1949) |
copyright ©
László Zoltán 2014
e-mail: Literatura.hu