Tony Richardson

Egy csepp méz

Első rendezése - Karel Reisz társaságában -egy rövid dokumentumfilm, A mama nem engedi (1955), amely külvárosi fiatalok szórakozását mutatta be. Játékfilmrendezői pályája szoros kapcsolatban alakult az új angol drámaíró-nemzedék, az un. dühös fiatalok jelentkezésével. A lázadó, önmagukkal és környezetükkel elégedetlen hősök bemutatásának sorát - Richard Burton alakításával - a Dühöngő ifjúság (1959) nyitotta. Ugyancsak John Osborne drámájából készült A komédiás (1960), melyben Laurence Olivier alakította az öregedő, a világgal a maga módján kibékült konferansziét. Hollywoodi megbízás eredményeként született a Szentély (1961) William Faulkner művei alapján, Yves Montand főszereplésével. Angliába visszatérve valóságos manchesteri helyszíneken forgatta az Egy csepp mézet (1961) Shelagh Delaney színműve alapján. Ennek főszerepében tűnt fel – kétszáz jelentkezőből kiválasztva - Rita Tushingham. Egy másik felfedezettje, Tom Courtenay alakította A hosszútávfutó magányossága (1962) javítóintézeti, anarchista lázadóját. Az Allan Sillitoe elbeszéléséből készített mű az angol társadalom játékszabályainak leleplezését és elutasítását jelentette. A következő film, a Tom Jones (1963) az establishment kritikáját történelmi dimenzióval gazdagította. Henry Fielding XVIII. századi regényét John Osborne írta filmre, a címszerepet Albert Finney játszotta.

A film nyomorúságban élő kamaszhőse számára az apja életbiztosításából neki jutó összeg révén felcsillan egy jobb élet lehetősége, s többé nem is tud szabadulni ettől a vágytól: akár a bűnözést is vállalja ezért, s lázadó kedvét a javítóintézet sem töri meg. Felmagasztosul egyéni lázadásában, így lesz drámája teljes, de bukása mégsem végleges... Mintha csak Truffaut javítóintézetébe zárt kamaszát látnánk a Négyszáz csapásból néhány évvel később, valódi szembenállásra éretten. Tony Richardson legjobb filmje ez: lappangó líra vegyül benne lélegzet-elállító keménységgel és feszültséggel. Az emlékezetes futóverseny izgalmasabb, mint bármely hollywoodi szuperprodukció nagyjelenete. A hosszútávfutó magányossága örökre világelső marad a lázadás filmtörténetében. A meg nem alkuvás feledhetetlen balladája.

Vissza   -   Tovább

copyright © László Zoltán 2010
e-mail: Literatura.hu