Jean Genet (1910 - 1986) |
Legezemélyesebb jellegü könyvében, az önéletrajzi Journal du voleurben
/A tolvaj naplója/, Jean Genet elmondja, hogyan ta
lálkozott össze egyszer Stilitanóval, a magas, jóképü, félkezű szerb
selyemfiuval, tolvajjal és kábitószercsempésszel ,ifjusága egyik hősével,
amint az épp eltévedt egy búcsú tükörcsarnokában. Ezeket a részben tükrökből,
részben átlátszó üveglapokból szerkesztett utvesztőket úgy tervezik
meg,hogy a kivülálló tömeg végignézhesse a kiutat keresők bizarr ugrándozásait.
És igy Genet megfigyelhette a csapdába esett állathoz hasonló, foglyul
ejtett Stilitanót, láthatta, de nem hallhatta dühödt káromkodá- sait, miközben
kint a körülállók tömege majd megszakadt a nevetéstől. "Stilitano
egyedül volt. Mindenki rátalált a kivezető útra, csak ő nem. A világ
furcsa módon elfátyolozódott előttem. A dolgokra és az emberekre hirtelen
árnyék borult; és ez az árnyék az én magányom árnyéka volt, amely összetalálkozott
az ő kétségbeesésével. Stilitano nem birta tovább az orditást, megelégelte, hogy egyre-másra beleütközzék az üvegfalakba és belenyugodott, hogy a bámész tömeg nevetségének
tárgya lett - Stilitano lekuporodott a földre és nem volt hajlandó tovább menni...".
Ez a kép kifejezi Genet drámairásának lényegét: az ember képét, aki belekeveredett a tükrök
útvesztőjébe, beleesett saját eltorzult tükörképeinek csapdájába, megpróbál utat törni, hogy kapcsolatba kerüljön a körülötte álló többi
emberrel, de az üvegkorlátok durván megállítják. /Balett-szcenáriumában, az Adam
miroirban - Tükör Ádám - Genet maga is tükröket alkal- mazott./ Drámái saját.tehetetlenségi és magányérzetét
fejezik ki, amikor szembekerül az emberi állapot tükörcsarnokában vergődő ember kétségbeesésével és magányával, találkozik az
emberrel, akít könyörtelenül tőrbe csalt egy végtelen képsorozat, amely pusztán saját eltorzult tükörképeiből tevődik öszsze - hazugságok fednek hazugságokat, fantáziaképek élősködnek
fantáziaképeken, lidércnyomásokat táplálnak lidércnyomásokon belüli lidércnyomások.
Genet elveti a színházat, mint puszta szórakoztatást. Nem hiszi, hogy nyugati világunkban a szinház valaha is elérhetné az
igazi közösség, az emberi lények közötti valódi kapcsolat hatását. Felidézi, amit
Sartre egyszer mondott neki, hogy
tudnillik ilyen hatást szinielőadáson csak egyszer tapasztalt: egy
hadifogolytábor karácsonyi előadásán, amikor a szinpadon eIőadott francia
dráma keltette nosztalgia egyszerre csak felidézte magát Franciaországot, a szülőföldet és annak
misztikus egységét, nem a szinpadon, hanem a nézőtéren. De, mondja Genet, "nem tudom,
milyen lesz a szinház egy szocialista világban. Jobban el tudom képzelni, mílyen lehetne a
mau- mauk között; ám a nyugati világban, amelyet egyre mélyebben érint meg a halál és
amely egyre inkább a halál felé fordul, csak egyféleképp finomodhat ki: ha a komédia komédiájának 'tükrözése' lesz, a tükrözés tükrözése, melyet a szertartásos ábrázolás végtelenül
finommá, szinte láthatatlanná tehet. Ha valaki úgy döntött, hogy végignézi
önmaga gyönyörüséges halálát, akkor a temetési szimbólumokat szigorú
gonddal kell kiválasztania és elrendeznie. Vagy pedíg ugy dönt, hogy életben marad és kinyomozza az
Ellenséget. Számomra azonban soha sehol nem lesz Ellenség, soha nem lesz szülőföld, még elvont, belső értelemben sem. Ha
valami megrendit, az csak egykori szülőföldem nosztalgiája lehet. Engem megragadni már csak az árnyak szinháza tud."
Genet szinháza a szó valós értelmében haláltánc. Ha Ionesco
szinházában állandóan jelen van a halál, abban az értelemben, hogy az életérzését átjárja az elmulás félelme - Genet szinházában
az ember világa csak az élet nosztalgikus ermlékeként létezik, egy álom- és képzeleti világban.
Sartre -a maga monumentális Genet tanulmányának legelső oldalán megjegyzi: "Genet
semmi más, mint halott; ha még élni látszik, ezt csak azon a lárvaszerű léten
belül teszi, amelyet egyesek a sirban nyugvó halottaknak tulajdonitanak. Minden
hőse életében legalább egyszer meghalt."
Genet tükörjátéka - amelyben minden látszólagos realitáslátszatként, illuzióként lepleződik le,
amely illuzióról
viszont kiderül, hogy ismét csak része egy álomnak vagy illuziónak és igy
tovább a végtelenségig - irói fogás a lét alapvető abszurditásának,
semmisségének feltárására. A szilárd pont, ahonnan érzésünk szerint biztonságosan figyelhetjük a világot, amely, ha tán csalóka
látszatokból áll is, de mindig visszavezethető egy végső valóságra - erről a
szilárd pontról magáról is kiderül, hogy tükörkép csupán, és igy az egész épitmény ösazeomlik. Jól illusztrálja ezt a Cselédek első coup de théátre-ja. Láttuk,
amint Claire a cselédlány felöltöztet egy előkelő hölgyet; hozzászoktunk már,
miképpen kell egy dráma expozicióját követni és így ezt a viszonyt emlékezetünkbe véssük. Ám hirtelen, egy ébresztőóra
hangjára, ez a szilárd vonatkozási pont a semmibe enyészik; aki a hölgynek tetszett, az Claire,
a cselédlány; aki Claire-nek tetszett, arról kiderül, hogy Solange; ami egy
konvencionális dráma nyitó jelenetének tetszett, arról kiderül, része egy szinjátékon belüli rituális szinjátéknak.
"Ez az a pillanat - ahogyan Sartre a maga egzisztencialista
filozófiájának szakmai nyelvén megfogalmazza -, amikor a fények
vibrálni kezdenek, amikor a félhomályban létrejön a nemlét létének és a
lét nemlétének illékony egysége. Ez a tökéletes és perverz pillanat belülről döbbent rá bennünket az álmodó Genet
lelki magatartására: ez a gonosz pillanata. Mert Genet bizonyos akar lenni felőle, hogy a látszatot soha nem használja jóra, és
ezért arra törekszik, hogy a valóságtól két vagy három ugrásnyira lévő fantáziaképei a maguk
semmisségében lepleződjenek le. Ebben a fantázia-piramisban a végső látszat lerombolja valamennyi többi
látszat realitását." Vagy, ahogy Genet maga fogalmazza meg, amikor leirja, milyen célt követett a Cselédekben: "Olyan
elidegenitésre törekedtem, amely deklamáló hangnemet engedélyez és bevezeti a szinházba a szinházat. Azt is reméltem, hogy ily módon
sikerül feloldanom az alakokat,.. és ol;yan jelképekkel pótolom őket, amelyek először a lehető legtávolabb állanak attól, amit
jelenteniök kell és ugyanakkor mégis kapcsolatban vannak jelentésükkel, ily módon
megteremtve az egyetlen összekötő szálat iró és közönség között; egyszóval azt akartam, hogy a szinpadi alakok csak
metafórái legyenek annak, amit ábrázolniok kell..." Igy hát maguk az alakok is csak látszólag alakok - valójában csak puszta
szimbólumok, tükörképek, álmok egy álomban. Az Haute Surveillance /Éber őrizet/ szerzői utasitásában
Genetnek még hangsulyoznia kellett, hogy a drámát mint álmot kell előadni. Az Erkélyben nincs
szükség ilyen specifikus utasitásokra.
Teljesen világos, hogy a dráma fantáziavilág egy fantáziavilágról; Genet álmát tolmácsolja a hatalom és a nemiség lényegi ter
mészetéről, amelyek, az ő nézete szerint, közös gyökerekből fakadnak; vágyképzeteit közvetiti birák, rendőrök,
tisztség- viselők és püspökök igazi természetéről. A kitaszitott gyermek, akit
megtagadott a társadalom és aki nem ismeri el e társada- lom egyetlen törvényét sem, képtelen megérteni az állam kényszeritő apparátusa
szerveinek indokait és ezért fantáziaképeket sző az állam eszközeiként fellépő emberek indokairól. A kitaszitott arra a következtetésre jut, hogy ezek az emberek a maguk
szadista uralkodási ösztönét fejezik ki és az őket környező iszonyú
szimbólumrendszert, a törvényszék, a hadsereg és az egyház rituáléját-szertartásait
uralmuk alátámasztására és biztosítására használják. Ily módon a nemiség, amely Genet számára lényegileg uralkodás és alávetettség dolga, az államhatalom, amely a törvényszéknek
és rendőreinek a fogoly fölötti uralmában nyilvánul meg, valamint a romantikus
szertartás, a mitosz megnyilvánulása a nemiségben csakugy, mint a hatalomban - alapvetően azonosak.
A mai nyugati ember tudatát valami tehetetlenségi érzés hatja át, amikor
találkozik a modern világ rendkivtili bonyolultságá
val és az egyén képtelenségével, hogy befolyását erre e bonyolult és titokzatos gépezetre éreztesse. Az olyan világ, amely
titokzatosan, tudatos ellenőrzésünkön kivűl müködik, szükségképp abszurdnak tünik.
Nics többé vallási vagy történelmi cél
kitüzése; elvesztette minden értelmét. A külvilágtól fizikailag elválasztott fegyenc a
szó szoros értelmében minden lehetöséget elvesztett, hogy létét éreztesse, hogy a valóságra
hatást gyakoroljon; ebben az értelemben a fogoly mindannyiunknál
intenzivebben és közvetlenebbül fejezi ki korunk emberi állapotát. S ezért a fogoly, vagy legalábbis egy Genet érzékenysé
gével és kifejezö erejével rendelkező fogoly, a nyugati ember kimondatlan gondolatainak, tudat alatti rossz közérzetének szó
csöve lehet. Genet látomása az Erkélyben lehet bosszuvágytól fütött,
eltorzithatja a kitaszitott heves dühe a társadalom iránt, de mindazonáltal megvan a maga érvénye. Helytelen volna a drámát azon
az alapon birálni, hogy a társadalom tevékeny- ségeiről adott elemzése nyilvánvalóan hamis, hogy az egyháznak, a törvénynek és
a karhatalmi erőknek más funkciói is vannak, mint hogy pusztán a hierarchiájukban felelős szerepet betöltő személyek
hatalomvágyát fejezzék ki (bár ezek a motivumok kétségkivül jelentős
szerepet játszanak a jogászok, püspökök és tábornokok pszichológiájában). Genet-t nem az érdekli, hogy ilyen elemzést
adjon. Ő, társadalom hálójában vergődő egyén tehetetlenségi érzetét vetiti ki, a ködös "ők" névtelen sulyától
megrémitett magányos "én" gyakran elfojtott és tudat alatti dühét önti drámai formába. Ez a tehetetlenség, ez az erőtlenség keres levezetést a
mitosz és az ébren szőtt álmok pótmagyarázataiban; ez utóbbiak megpróbálják a világot ismét jelentéssel és céllal
felruházni, mégis törvényszerüen omlanak össze ujra meg ujra. A valóság
elérhetetlen célpont. Semminek, amit az egyes ember tehet, nem lehet értelme egy
olyan világban, amely a megsemmisülés peremére sodródott, olyan okokból és olyan módokon, amelyeket az
egyes ember képtelen megragadni és amelyek fölött minden jel szerint semmi hatalma.
Az Erkély forradalmárai egy mitikus képeken alapuló hatalmi rendszert próbálnak
megszüntetni. De épp miközben megkisé- relnek kitörni a mitosz vasgyürüjéből a rajta
túl elterülő valóság
világába, kénytelenek megszerkeszteni a maguk saját mitoszát - mert a társadalom
mozgását a tömeges fantáziaképei hajtják. Chantal megszökött Madame Irma bordélyházából, mert nem birta
prostituálni magát impotens kis emberkék fantáziaképei kedvéért, akik igy akartak részesülni a hatalom és a nemi erő érzésében;
és most elkerülhetetlenül mitikus tárggyá változik, szexuális képpé,
amelynek az a rendeltetése, hogy a forradalom ágyútöltelékét a halálba csábítsa.
És miután ebben a hősi szerpben feláldozta magát, Chantal, a mitikus Szent
Johannát az álpüspök könnyű szerrel kisajátitja, mint saját liturgiája
részét. (Érdemes megjegyezni, hogy Brecht,
akinek munkáit Genet aligha ismerte, pontosan ugyanezt a képet használja.
Szent forradalmár lányát a Vágóhidak Szent Johannájá-ban a tőkések
azonnal halála után szentté avatják.)
A végén a forradalmárok vezére maga is felismeri saját cselekvésének indokait. A valóság, amelybe be akart
törni, a hatalom valósága volt, azé a hatalomé, amelyet a modern totalitárius állam
titkos rendőrsége és terrorísta módszerei reprezentálnak. Ezért akarja kielégiteni
meghiusult vágyait oly módon, hogy elmegy a bordélyházba és ott a rendőrfőnök álcáját kivánja
felölteni. De ugyanakkor ez a felismerés büntudattal és dühödt bosszuvággyal
tölti el. Amikor, a rendőrfőnököt megszemélye- sitve, kasztrálja magát, tette ambivalens; meg akarja büntetni magát
saját hatalomvágyáért és ugyanakkor szimpatikus mágia révén,
behelyettesitve, a rendőrfőnököt akarja megbüntetni. Mivel Roger gondolatvilágában csakugy, mint Genet-ében, a hatalom és a férfíasság analóg
fogalmak, tehát - lévén hogy maga a rendőrfőnök heraldíkus jelképként egy hatalmas falloszt választott - a
szimpatikus mágia szükségképpen ölti fel a kiherélés formáját. Genet, mint drámairó elérte
azt, amivel minden alakja (talán csak a Négerek Village-ának és Vertujének kivételével) hasztalan próbálkozott: áttörte az ébren szőtt álmok és az illuziók circulus
vitiosusát és konkrét, brutális és felkavaró módon szinpadra állitotta fantáziaképeit. Ily módon mégis sikerült nyomot hagynia
a való világon, ha nem mással, hát azzal, hogy az "igazakból"álló közönséget mélységesen felrázza és undorral tölti el.
Ahogyan Sartre, Genet bámulatos pályafutását összefoglalva, megfogalmazza: "Genet, amikor a végső határokig tolvaj akar lenni, az álomba
ugrik fejest; amikor álmát az őrületig hajtja, költővé avatja magát; amikor a költészetet a szó végső diadalának szánja, ember
lesz; az ember pedig az igazság költője lett, épp ugy, ahogyan a költő a tolvaj igazsága volt."
Ha az ifju kitaszitott társadalomellenes tettei kisérletet jelentettek, hogy bosszut álljon e társadalmon,
hogy a szipatikus
mágia jelképes cselekvéseivel elpusztitsa a társadalom egész szövedékét - irói tevékenységében más és hatékonyabb eszközökkel,
de közvetlenül folytatja ezt a tiltakozást. "Mi lenne - mutat rá Sartre -, ha Genet, akit a dolgok könyörtelen rendje fantáziaképek világába zár
(lévén ő kitaszitott, akinek a való világra nem lehet befolyása), lemondana kisérletéről, hogy tolvaj tevékenységével megbotránkoztasson? ...
Mi lenne, ha ... a képzelet szféráját változtatná állandó botránykóvé? Mi lenne, ha a tehetetlenségről
szőtt álmai épp a maguk tehetetlenségében végtelen hatalmat tárnának fel és a világ minden rendőri erejével dacolva a társadalmat mint egészet vonnák kétségbe?
Vajon ez esetben nem találná-e meg a kapcsolódási pontot a képzeletbeli és a valóságos, a hatástalan és a hatékony, a hazug és az igaz, a
cselekvéshez való jog és maga a cselekvés között?"
Világos, hogy amikor Genet a szinházban magával a társadalommal néz farkasezemet, sokkal közelebb jut céljához, mint amikor
elbeszélő prózájának magányos olvasóihoz fordul. Itt egy kollektiv egységet
alkotó, élő emberi csoport - a közönség - kerül szembe a kitaszitott álmainak és fantáziaképeinek titkos világával.
S mi több: a közönség, átélve a látottak hatását - még akkor is, ha ez a hatás a borzadály és az undor formáját ölti -, kénytelen felismerai a szinpadon, tulajdon szeme előtt, a saját
sulyos pezichológiai helyzetét, ha iszonyatosan felnövelt és megemelt
alakban is. A tény, hogy a közönség jelentős részét bizo
nyára azok a hiresztelések vonzották a szinházba, miszerint ott botrányos vagy pornográf szinjátékban lesz részük - csak
növeli ezt a sokkhatást. Mert a szinházba eljutva az igazak soraiban lévő érzékeny lények
azt tapasztalják majd, hogy saját
fantáziaképeik nem is különböznek annyira a magát nyiltan is kitaszitottnak
valló szerző képzeteitől. Meglehet, hogy Genet drámái nélkülözik a cselekményt, s
jellemábrszolást, a szerkesztést, a logikát vagy a társadalmi igazságot; de
pszichologiai igazságuk kétségtelen. Drámái (bármily ügyesan épitettek
is) nem intellektuális etüdök, hanem egy magánjellegü mitosz, kivetitései, amelyek a mitosz és az álom
szférájára jellemző logikai gondolkodás törvényeiben fogantak; ezért játszanak
Genet drámáiban uralkodó szerepet a mágikus cselekvési módok - szubjektum és objektum,
szimbólum és valóság, szó és fogalom azonositása, valamint, egyes
esetekben, a név elválása a megjelölt dologtól: a szó objektiválódása.
(Genet egyeszer azt mondotta Sartre-nak, hogy gyülöli a rózsákat,de szereti a "rózsa" szót.! A prelogikai gondolkodás, az álom és a
mitosz világában a nyelv közlés helyett ráolvasás, igézet lesz; a szó nem fogalmat
jelöl, hanem mágikusan felidéz valamit - mágikus formulává
válik. A vágy és a szerelem a birtoklás vában fejeződik
ki, a szerelem tárgyával való azonosulás és annak bekebelezése révén. A ráolvasás, a mágikus behelyettesités és
az azonosulás a rituálé lényeges elemei. A nyelvnek igéző mágiaként való alkalmazása - a szavak objektiválása - teszi Genet
drámáit, nyersességük és sikamlós tartalmuk ellenére, hitelesen költői drámákká, mintha csak
Baudelaire müvét, A romlás virágait ültetné át drámai képekbe.
Genet szinházát mélységesen áthatja a társadalmi. tiltakozás. Mégis, akárcsak Ionesco és Adamov szinháza - az utóbbié az
epikus realizmusra való áttérés előtt -, az övé is határozottan elveti a politikai elkötelezettséget, a politikai érvelést, a
didaktikát vagy a propagandát. A társadalom kitaszitottjának álomvilágát bemutatva az emberi állapotot kutatja, az
ember elidegenedését, magányát, hasztalan törekvést a jelentés és a valóssg
meglelésére.
Noha Genet drámái sok módszer- és megközelitésbeli szempontból különböznek
a többi drámairó müveitől, magukon hordják azok számos közös és lényegbeli ismérvét: a
jellem és a motiváció fogalmainak mellőzését; a lelkiállapotokra
és alapvető emberi helyzetekre való koncentrálást, ahalyett, hiogy egy elbeszélő cselekményt bontanának ki az expoziciótól a
megoldásig; a nyelvnek, mint a kapcsolat és a megértés eszközének devalválását; a didaktikus célkitüzés elvetését; és a néző
szembesitését egy kegyetlen világ nyers tényeivel és saját elszigeteltségével. Ily módon az Erkélyt és a Négereket
bizonyos- sággal, a Cselédeket jókora valászinüséggel az
abszurd szinház termékeinek tekinthetjük.
copyight © László Zoltán 2001 - 2010
e-mail: Literatura.hu