John Gay
|
A Scriblerus Club tagjai közül, főleg
Bertolt Brecht jóvoltából,
ma A koldusopera -szerzője, John Gay a legismertebb. Devonshire-ben született,
első jelentős költeményében (Rural Sports, 1713 — Falusi mulatságok) a falusi
élet képeit, hangjait, a folklór világát jeleníti meg. Egy évvel később
bekapcsolódik a „pásztori vitába", Alexander Pope
oldalán harcolva hat burleszk pasztoralban (The Shepherd's Week, 1714 — A
pásztor hétköznapjai) gúnyolja ki Ambrose Philipsnek, Addison és a whigek
pártfogoltjának mesterkélt pásztorkölteményeit. Új hangot üt meg „városi
eklogájában" (Trivia, or The Art of Walking the Streets of London, 1716 —
Apróságok, avagy a londoni utcákon való barangolás művészete); a nagyvárosi élet
árnyoldalainak realista ábrázolása itt a komikus eposz kereteibe épül. Egy évvel
később Pope és Arbuthnot társszerzője egy bohózatban (Three Hours after
Marriage, 1717 — Három órával a mennyegző után), majd burleszk hangnemben
dolgozza át Acis és Galatea ovidiusi történetét, melyet Handel zenésít meg.
1727-ben jelenteti meg fordulatos, enyhén szatirikus zamatú Meséinek első
gyűjteményét; a következő évben viszi színpadra azt a darabot, amellyel
halhatatlanná tette nevét (The Beggar's Opera, 1728).
A koldusopera
alapötlete Swift-től ered; ő
említette Gay-nek, milyen furcsa, mulatságos téma volna egy „newgate-i
pasztoral", amely a börtöntöltelékek, a szajhák és tolvajok világából merít. Gay
kapott az ötleten, amelyből a burleszk és a társadalmi
szatíra komplex
remekművét kovácsolta.
A cselekmény egyik szála az olasz opera divatja ellen
irányul. Gay felhasználja a kor népszerű zenei műfajának nagyszabású gépezetét,
mesterkélt konvencióit, látványos konfliktusait — de a cselekmény színhelyét a
börtönbe, a bűnözők világába helyezi: Peachum orgazda, de egyben rendőrspicli
is; lányát, Pollyt a vakmerő útonálló, Macheath csábítja el és veszi feleségül,
de ugyanezt teszi a börtönőr lányával, Lucyval is; a két hites feleség
veszekedése burleszk képe annak a híres jelenetnek, amikor a londoni opera két
olasz énekesnője, Cuzzoni és Faustina a nyílt színen hajba kapott. Az irodalmi
paródia egyik megnyilvánulása, hogy a végkifejlésben a darabot szerző koldus
Macheath-t fel akarja akasztatni, mert ezt kívánja a költői igazságszolgáltatás,
de a színész a közönség ízlésére hivatkozva tiltakozik, hiszen nem tragédiát
adnak elő, hanem operát, s ennek mindig szerencsésen kell végződnie. A koldus
foglalja össze a darab központi mondanivalóját is: a felső tízezer és az alvilág
szokásaiban annyi a hasonlóság, hogy nehéz volna eldönteni, vajon a finom
úriemberek utánozzák-e az útonálló urakat, vagy fordítva. Gay a politikai
„nagyság" és a bűnözés összefonódását pellengérezi ki, mint tizenöt évvel később
Fielding a Jonathan Wildben. Merészségére jellemző, hogy A koldusopera politikai
szatírája egyenesen a miniszterelnököt, Sir Robert Walpole-t veszi célba. A
végjelenetben Macheath összes szajháítól körülvéve dicsőül meg, átlátszó
célzással Walpole közismert nőügyeire, de az azonosítás már a kezdő jelenetekben
nyilvánvaló, amikor Peachum tolvajlistájában a díszhelyen szerepel „Robin of
Bagshot, alias Gorgon, alias Bluff Bob, alias Carbuncle, alias Bob Booty" —
vagyis Sir Robert, játékos névvariációkban.
II. György uralkodása alatt a
korrupció az államigazgatás bevett eszközévé vált, híven Walpole ismert
aforizmájához: „Minden embernek megvan az ára." A koldusopera olyan társadalmat
mutat be, ahol pénzért minden kapható. Gay leplezte le a legkíméletlenebbül a
polgári-nemesi társadalom képmutatását, ő mutatta meg a csillogó felszín alatt
lapuló vadállati, bűnöző ösztönöket — mindezt régi dallamokra írt, gyakran
kupiészerű dalok kíséretében, az alvilági alakoknak a felső osztályok
társalgását majmoló, szellemes párbeszédeiben. A koldusopera elsöprő
közönségsikert aratott, de folytatását (Polly, 1729) a cenzúra betiltotta
forradalmi szelleme miatt. Századunkban A koldusopera újra megkezdte diadalútját
a világ színpadain, részint eredeti alakjában, részint Bertolt Brecht
kongeniális átdolgozásában.
Az eddig tárgyalt, jellegzetesen klasszicista
írók, különösen a tory szatirikusok (Pope,
Gay), elsősorban nacionalista hadállásokból, a gúny, a paródia, a
burleszk fegyvereivel
támadják az embertelen társadalmi berendezkedést, az emberi elme tévelygéseit,
ferde nézeteit, ítélkezésük normája végső fokon mindig a józan ész, még akkor
is, ha belátják, hogy az emberi természetben a racionális elv csak tökéletlenül,
részlegesen testesül meg. De ezzel a racionalista jellegű irányzattal
párhuzamosan, gyakran vele összefonódva megfigyelhető egy másik áramlat is,
amely a polgári ízlésre és értelemre támaszkodva az érzelem világában látja az
emberi természet lényegét, a társadalom átalakulását az érzések nemesedésétől
reméli, s ezért elsősorban az emóciókra igyekszik hatni.
Szobotka Tibor
copyright ©
László Zoltán 2012
e-mail: Literatura.hu